Nieuws uit de gemeenteraad - november 2020

Op 19 november 2020

Op maandag 16 november kwam de gemeenteraad opnieuw samen. We lichten voor u graag enkele interessante ontwikkelingen en beslissingen toe. Veel leesplezier!

Gemeenteraad gaat live

Door de coronacrisis komt onze raad opnieuw digitaal samen. Op maandag zorgden we wel voor een primeur: de gemeenteraad ging voor het eerst live! Alles is goed verlopen, waarvoor dank aan de betrokken medewerkers. 83 mensen volgden de raad (sommigen bezorgden ook een fijne reactie!). Op maandag 14 december kan u opnieuw van bij u thuis digitaal aansluiten. Zie https://www.meise.be/gemeenteraad

Incovo-budget
Voortaan krijgt elk gezin in Meise een jaarlijks budget om afval naar het het recyclagepark te brengen. Wie op jaarbasis tot 25 euro naar het recyclagepark brengt zal niets moeten betalen. Vanaf 1 april breidt de PMD zak uit. Vanaf dan mag je al het plastic in de P+MD-zak gooien.

Burgemeestersconvenant 2030
De gemeenteraad engageerde zich om de Co2-uitstoot in de gemeente terug te dringen met 40 procent tegen 2030 (t.o.v. 2011). Dat is een stevige ambitie. Daarom werkt de gemeente samen met de Provincie Vlaams-Brabant om een goed klimaatplan op te stellen. Ook wordt er werk van gemaakt om de gemeente voor te bereiden op de klimaatverandering (meer extreme weersomstandigheden enzovoort).

Sportschuur
De gemeente zal een ontwerper aanstellen voor de site achter de Sportschuur. De bedoeling is om deze site grondig op te waarderen. De gemeente zal meerdere participatiemomenten organiseren met de belanghebbenden om tot een goed ontwerp te komen.