Nieuws uit de gemeenteraad (juli)!

Op 23 juli 2019

Beste lezer

Afgelopen maandag (22 juli) was het opnieuw gemeenteraad. Het was de enige gemeenteraad tijdens de grote vakantie. Iedereen zat dus al half in vakantiemodus. Natuurlijk houdt de N-VA u graag op de hoogte van van de belangrijke beslissingen in de gemeenteraad.

De 1ste budgetwijziging voor 2019
Het gemeentebestuur voerde een 1ste wijziging door van de begroting 2019. Bij de start gaf de financieel directeur een goede samenvatting aan de hele gemeenteraad. Ook de gewijzigde begroting blijft op alle vlakken groen kleuren: zowel de autofinancieringsmarge als het resultaat op kasbasis zijn positief. Het nieuwe gemeentebestuur doet enkele wijzigingen op vlak van investeringen. Hierbij enkele voorname voorbeelden van extra investeringen waar het gemeentebestuur geld voor vrij maakt:
- Een nieuwe borstelveegmachine voor de Groendienst (om de straten proper te maken). De huidige borstelveegmachine is versleten en staat te vaak stil door defecten en mankementen. Daardoor lopen nodige onderhoudswerken (proper borstelen van de straten) serieus vertraging op, met vuilere straten als gevolg. Met deze investering wil het gemeentebestuur de netheid van het straatbeeld opnieuw verbeteren;
- Nieuwe voertuigen voor de werking van de technische dienst. Zo investeert men onder meer in een gesloten én open vrachtwagen. Daarnaast komt er ook een vrachtwagen mét laadkraan. Daarmee zal de Technische dienst een betere dienstverlening bieden;
- De herinrichting van de gemeentelijke loods, het magazijn en nieuwe kleedkamers herinrichten (ontwerpen);
- De restauratie van de kerk van Wolvertem. Dit budget dient voor de opmaak van de plannen voor de restauratie;
- Het opmaken van een wageninventaris: het gemeentebestuur wil een accurate inventaris van het gemeentelijk wegennet. Vandaag heeft de gemeente geen objectieve inventaris van de staat van haar wegen. Deze investering zorgt ervoor dat de slechtste wegen met voorrang worden hersteld;
- Er wordt ook fors méér budget vrijgemaakt voor het uitbesteden van onderhoudswerken van het openbaar groen. Daarmee wil men het private tuiniers en sociale organisaties inschakelen voor het onderhouden van onder meer de kerkhoven. Dat moet properdere kerkhoven en ander openbaar groen opleveren.

De begroting werd goedgekeurd met een brede meerderheid. Ook vele leden van de oppositie keurden deze goed.

Bouwmeesterscan
Meise stelde zich in 2017 kandidaat voor de bouwmeesterscan. Zo’n bouwmeesterscan analyseert evalueert de bestaande ruimtelijke ordening. Daarna geeft men advies, tips en feedback aan het gemeentebestuur over het toekomstig ruimtelijk beleid. Meise maakt nu budget vrij zodat die bouwmeesterscan dit jaar nog opgestart wordt.

Meise steunt cultuur!
Het gemeentebestuur steunt het socio-culturele leven in Meise via subsidies aan verenigingen die iets waardevol organiseren. Want Meise is meer dan gewoon!

Wijk-werken
Na de hervorming van het plaatselijk werkgelegenheidsagentschap (PWA) moesten heel wat kasarme werkzoekenden naar de VDAB in Vilvoorde voor begeleiding naar een job. Dat verhoogde de drempel voor PWA’ers. Het gemeentebestuur zal die (laagdrempelige) dienstverlening via Haviland opnieuw aanbieden vanuit Meise.

Daarmee zit de samenvatting van de gemeenteraad erop en bent u op de hoogte van voornaamste nieuws. De N-VA wenst u van harte een deugddoende vakantie toe!