Nieuws uit de gemeenteraad!

Op 20 september 2019

De zomer loopt ten einde. De school is terug begonnen en ook het gemeentebestuur draait op volle toeren. Op maandag 16 september kwamen de gemeente- en OCMW-raad opnieuw samen. We zetten voor u graag enkele blikvangers op een rij. Veel leesplezier en steeds welkom om de gemeente- en OCMW-raad bij te wonen. De volgende zitting vindt plaats op maandag 21 oktober om 19u30.

Buurtpreventienetwerken voor meer veiligheid

Buurtpreventienetwerken hebben als doel het bestrijden van inbraken, autodiefstallen en vandalisme. De gemeente Meise ondersteunt de oprichting van dergelijke netwerken. Dit gebeurt steeds in samenwerking met de politiezone K-L-M.

Om alles vlot te laten verlopen, keurde de gemeenteraad een huishoudelijk reglement goed voor deze netwerken. Belangrijke vuistregel is handelen volgens het SAAR-principe: signaleer, alarmeer, app en reageer. Licht dus altijd eerst de politie in, alvorens u een bericht in de whatsapp-groep van uw buurtpreventienetwerk deelt!

Alle informatie alsook een aansluitingsformulier vindt u binnenkort terug op www.meise.be

Gezellige dorpskernen

De zomer loopt op haar laatste benen. Tegelijk stellen wij alles in het werk voor een gezellige eindejaarsperiode in onze gemeente. De gemeenteraad zette het licht op groen voor de huur en de plaatsing van kerstverlichting in de dorpskernen.

Goed bestuur

Goede afspraken maken goede vrienden zegt het spreekwoord. Ook in een gemeente moeten goede afspraken worden gemaakt tussen de algemeen directeur en het managementteam enerzijds en het schepencollege anderzijds. In deze afspraken wordt bepaald hoe men wil samenwerken en welke omgangsvormen daarbij worden gehanteerd. Deontologisch handelen is essentieel. De gemeenteraad zette het licht op groen voor de gemaakte afsprakennota. Nu komt het er op aan dat eenieder zich aan de gemaakte afspraken houdt.

Subsidie jubilerende verenigingen

Verenigingen die een langdurig bestaan vieren (vanaf 25 jaar) komen in aanmerking voor een subsidie. De gemeenteraad stelde hiervoor een duidelijk en overkoepelend reglement vast.

Carpoolparking Meise

Het Schepencollege dringt al geruime tijd aan op een aanpassing van de carpoolparking. Het College wordt hierin gesteund door de gemeenteraad. De gemeenteraad vraagt dat zowel vrachtwagens als personenwagens terecht kunnen op de carpoolparking, in apart voorziene zones.

Samenwerking tussen OCMW en Woonzorgcentrum Hestia in Wemmel

OCMW Meise zal samenwerken met het Woonzorgcentrum Hestia in Wemmel. Op die manier krijgen inwoners van onze gemeente die via het OCMW worden doorverwezen, een voorkeurtarief. Er werd een commerciële korting afgesproken van 12, 48 euro waardoor de dagprijs nog 54,9 euro bedraagt.