Waarom zou Meise moeten meebetalen voor de sneltram?

Op 2 februari 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur en financiën, Mobiliteit - verkeersveiligheid
Wie een sneltram wil, moet er zelf voor betalen.

Meise - De Lijn & De Werkvennootschap vragen alle gemeenten op het sneltramtracé om (deels) mee te betalen voor de sneltram. Dan gaat het bv. over de kosten voor het verleggen van lokale wegen, omgevingswerken van de tramhaltes enzovoort. Voor Meise gaat het over een geraamd bedrag van 8,8 miljoen euro. "Die factuur gaat Meise niet mee betalen" als je het aan burgemeester Gerda Van den Brande & Schepen van Financiën Jonathan De Valck vraagt.

Minste voordelen, meeste kosten

De Lijn wil een sneltram aanleggen langs de A12. Die sneltram loopt van Willebroek via Meise naar Brussel. Het sneltramproject zit in een vergevorderde fase. De voorbereidingen zijn al meer dan 10 jaar aan de gang. Nooit voorheen is er ooit sprake geweest van een sneltramfactuur voor de gemeenten. Groot was dan ook de verbazing toen De Lijn eind 2022 de rekening presenteerde aan het gemeentebestuur. Meise wordt het zwaarst getroffen met een gevraagde bijdrage van minstens 8,8 mijoen euro. Dit is meteen het grootste bedrag van alle betrokken gemeenten?  Er zijn 2 sneltramhaltes voorzien en het grootste deel van het sneltramtracé ligt op grondgebied Meise. Die zware factuur voor Meise staat in schril contrast met de voordelen dat inwoners van onze gemeente halen uit de sneltram. Wie in Willebroek opstapt, geniet het volledige traject - tot de Brusselse gewestgrens - van het snelle tramtracé. Voor wie in Meise zal opstappen, is het snelle gedeelte maar van korte duur.

Wie een sneltram wil, moet ervoor betalen

Bovendien heeft Meise in 2016 reeds proactief haar standpunt over een eventuele financiële bijdrage kenbaar gemaakt: alle kosten verbonden aan het sneltramtracé zijn ten laste van de opdrachtgever. De gemeente maakte toen al duidelijk niet te zullen meebetalen aan kosten die zijn veroorzaakt door de komst van de sneltram. Dit staat zwart op wit in het advies van de gemeente op het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Brabantnet, ofwel het plan dat het sneltramtracé bepaalde. De Lijn wist dus al lang op voorhand wat Meise hiervan zou denken.

Kort samengevat: Dat men hiervoor lokale wegen moet verleggen, nieuw openbaar domein zal creëren en sneltramhaltes bouwen is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. Dit ligt buiten de verantwoordelijkheid van de lokale besturen. Wie een sneltramtracé wil bouwen, moet zelf betalen voor de aanleg ervan.