U bent hier
Gemeenteraad verzet zich tegen de Brusselse stadstol
Geen eenzijdige belastingverhoging voor pendelaars uit Meise
De plannen van de Brusselse regering om pendelaars vanaf 2022 te laten betalen, stuiten op verzet in heel wat Vlaamse gemeenten, zo ook in Meise. Op initiatief van Toekomstforum Halle-Vilvoorde bracht de N-VA-fractie de kwestie op de agenda van de gemeenteraad. Een ruime meerderheid in de raad tekent verzet aan tegen de Brusselse stadstol.
N-VA burgemeester Gerda Van den Brande: “Wij komen op voor de belangen van onze inwoners. Deze stadstol eenzijdig doorvoeren, zonder onderling overleg en akkoord, is geen goed of positief nabuurschap. Vlaanderen ondernam verschillende pogingen om tot overleg met de Brusselse regering te komen, maar voorlopig bleven die zonder succes. Begin december keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed waarin men de Vlaamse Regering oproept om ‘alle juridische middelen’ aan te wenden om ervoor te zorgen dat de stadstol de Vlaamse pendelaar niet discrimineert. Ook in het Waalse parlement klonk overigens een zelfde oproep.“
N-VA fractieleider Jaak Wouters: “Meer dan de helft van de 700.000 Brusselse jobs wordt ingevuld door niet-Brusselaars. Vanuit Meise pendelen 2996 burgers naar het Brussels gewest voor het werk. Bijna veertig procent van deze pendelaars gaan naar Brussel met de auto. Er zijn onvoldoende alternatieven voor de wagen beschikbaar. De inwoners van Meise gaan soms ook naar Brussel voor dienstverlening, winkels en cultuur. Veel mensen uit onze streek zijn aangewezen op Brussel voor een ziekenhuis. Erger nog is dat de inwoners en ook de gemeente zelf door de onvolledige splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds aangewezen zijn op de rechtbanken in Brussel. Dat is onaanvaardbaar.”
N-VA schepen voor financiën Jonathan De Valck: “Voor de Vlaamse (en Waalse) autopendelaars is het een nieuwe bijkomende belasting. De belasting zal gelden over de volledige oppervlakte van het gewest en zou kunnen oplopen tot 2.000 € per jaar. Hoewel de exacte modaliteiten nog bekend moeten worden, is het duidelijk dat het gaat om een fiscale ongelijkheid en een zuivere belastingverhoging. Brussel mag geen kosten doorschuiven naar de pendelaars van Meise. De impactstudie wijst bovendien uit dat de tol niet in verhouding staat tot de eventuele tijdswinst door minder files. De welvaart van onze pendelaars gaat er dus hard op achteruit.”