N-VA neemt initiatief voor gemeenschapsdienst in Meise

Op 18 juli 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur en financiën, Sociaal beleid
Langdurige werkloosheid bestrijden

Op initiatief van de N-VA gaat de gemeente starten met een gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen. “De gemeenschapsdienst is een winwin-situatie: de werkloze krijgt recente werkervaring en leert nieuwe, noodzakelijke vaardigheden voor een job. Tegelijkertijd vervult hij/zij waardevolle opdrachten voor de maatschappij” zegt Schepen van Welzijn Ann Van den Broeck. Zij gaf de aanzet voor het project.

Langdurige werkloosheid
Ondanks de sterke Vlaamse arbeidsmarkt zijn er toch mensen die moeilijk aan werk geraken. Verschillende oorzaken  liggen aan de basis van langdurige werkloosheid: fysieke, psychische of sociale problemen. Vaak speelt ook een gebrek aan kennis van het Nederlands, relevante werkervaring of de juiste competenties een rol. “Niemand is gebaat bij langdurige werkloosheid, in de eerste plaats de werkloze zelf niet” vindt schepen Ann Van den Broeck. Daarom werkt de N-VA mee aan oplossingen.

Gemeenschapsdienst in Meise
Op initiatief van de N-VA zal het Lokale Bestuur starten met de gemeenschapsdienst. Die mogelijkheid werd mogelijk gemaakt door de Vlaamse Regering. Werklozen die minstens 2 jaren naar een job zoeken zijn de doelgroep. Zij zullen worden ingezet bij de werking van het Lokale Bestuur en op die manier werkervaring opdoen. Tijdens het hele traject wordt de langdurig werkloze intensief begeleidt. Hij/zij krijgt een ‘mentor’ die hem van A tot Z opvolgt en op het goede pad zet. Dit vraagt natuurlijk extra inzet van deze mentoren, waarvoor we hen zeer dankbaar zijn.

Via de gemeenschapsdienst leren de betrokkenen opnieuw de juiste arbeidsattitudes, nieuwe competenties en/of verbetert hun kennis van het Nederlands. Tegelijk verrichten zij maatschappelijk waardevolle taken en bewijzen zij de maatschappij een dienst. “Kortom, het is een winwin-situatie waar iedereen bij gebaat is” zegt schepen van Welzijn Ann Van den Broeck.