Tien N-VA voorstellen voor een transparant en toekomstgericht bestuur in Meise

Op 17 augustus 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Een verantwoord bestuur in het belang van alle burgers zit in het DNA van de N-VA, ook in Meise-Wolvertem. N-VA lijsttrekker mevrouw Gerda Van den Brande“Burgers verwachten terecht dat politici het goede voorbeeld geven. Het vertrouwen van de burger in de politiek is broos, ook in onze gemeente.  De N-VA gelooft sterk dat meer transparantie essentieel is om dit vertrouwen te versterken. Daarom hebben we tien concrete voorstellen klaar.  Zo ijveren wij voor een commissie die erop toeziet dat alle politici zich aan de regels houden.  Wij zijn ook vragende partij voor een ombudscel die klachten of vragen vakkundig behandelt.  Met onze voorstellen willen wij het verschil maken voor een bestuur dat burgers verbindt, inspraak biedt, transparant beslist en helder communiceert."

Onze tien concrete voorstellen:

1.     De deontologische code, nu reeds ondertekend door alle gemeenteraadsleden, wordt ook aan het begin van de volgende legislatuur duidelijk meegedeeld aan alle nieuwe mandatarissen die deze code ook moeten onderschrijven.

2.     De N-VA ijvert voor een deontologische commissie die nauwgezet toeziet op de toepassing en handhaving van deze deontologische code en desgevallend ingrijpt.

3.     Wij zijn voorstander van een ombudsvrouw of -man die opmerkingen, vragen en klachten efficiënt en transparant behandelt of beantwoordt, op basis van een online instrument.

4.     De zittingen van de gemeenteraad worden aangekondigd o.a. op het digitaal infobord en worden live uitgezonden via webcam.

5.     Voor alle grote projecten in de gemeente wordt ruim op voorhand de mogelijkheid tot inspraak of overleg georganiseerd.

6.    N-VA mandatarissen geven uitnodigingen of relatiegeschenken die ze ontvangen, in het kader van hun mandaat, nauwgezet aan in het bestaande meldsysteem.

7.   Alle N-VA kandidaten tekenen een interne afsprakennota waarin ook belangrijke deontologische principes verankerd zijn zoals het laten primeren van het algemeen belang en het handelen op democratische, wettelijke en ethisch correcte wijze.

8.     N-VA mandatarissen communiceren helder over hun acties en realisaties, en over de actuele stand van zaken zoals de financiële situatie van de gemeente.

9.     N-VA mandatarissen engageren zich om zich steeds verder te bekwamen, onder andere door permanente vorming, bijscholing of extra opleidingen.

10.   N-VA mandatarissen stellen op een toegankelijke manier alle inkomsten uit hun mandaat publiek beschikbaar, via de website van de gemeente en via de eigen N-VA afdelingswebsite.