Meise professionaliseert beheer Neromhof

Op 19 juli 2022, over deze onderwerpen: Natuur en Bos
Natuurbeheersplan voor een beter Neromhof.

Meise - Het gemeentebestuur maakt werk van een professioneel natuurbeheersplan voor het Neromhof. Daarmee wil het gemeentebestuur het beheer van het natuurpark professionaliseren. Schepen van Leefmilieu Jonathan De Valck: "Met het natuurbeheersplan werken we een langetermijnvisie uit voor het Neromhof".

Te veel ad hoc

Het gemeentebestuur van Meise heeft grootse plannen met het Neromhof. Het natuurpark is lange tijd verwaarloosd en kreeg weinig aandacht. Er werd vaak ad hoc aan beheer gedaan, zonder een lange termijnvisie. Daar wil het gemeentebestuur nu verandering in brengen. "Door het opmaken van een natuurbeheersplan werken we een langetermijnvisie uit." aldus schepen van Leefmilieu Jonathan De Valck (N-VA). "Hoe willen we het Neromhof in de toekomst verder uitbouwen als toegankelijk natuurpark- en bos? Op welke manier verzoen je de sociale en de ecologische functie van het natuurpark? Welke activiteiten of evenementen worden toegelaten en wat net niet? Dat zijn enkele van de centrale vragen waarop het natuurbeheersplan een antwoord moet formuleren.

Natuur en recreatie

Het ultieme doel is om van het Neromhof een prachtig natuurpark te maken waar mensen graag even komen genieten van de rust en de natuur. De gemeente maakt ook werk van een toegankelijk joggerspad. Eind 2022 - begin 2023 komt er straatverlichting in het toegankelijk gedeelte van het natuurpark. "Zo willen we individuele joggers en de joggingclub 'De Meelopers van Meise' naar het park aantrekken".

Ook de uitbreiding van het natuurpark is volop in voorbereiding: "De eerste grond is al aangekocht, en de gesprekken voor de andere gronden zijn volop lopende. Het is de bedoeling om in de komende 2-3 jaren het Neromhof met ongeveer 10 hectare bos uit te breiden" zegt Schepen Jonathan De Valck.