‘Irritante politie’ beste wapen tegen zich verplaatsende hangjongeren

Op 9 oktober 2019, over deze onderwerpen: Een veilige omgeving

‘Hangjongeren zijn een toenemend probleem in Meise’, zegt Vlaams Belang-voorzitter Willy Van Mulders. Burgemeester Gerda Van den Brande (N-VA) neemt maatregelen.

MEISE / WOLVERTEM ‘Het probleem van de hangjongeren is al een hele tijd bezig’, zegt voorzitter Willy Van Mulders van Vlaams Belang Meise. ‘We kregen verschillende klachten van buurtbewoners, die liever niet met naam reageren in de media.’

‘De jongeren komen uit onder andere de Meisese wijk Oppem, maar ook uit Laken, Wemmel en Ganshoren, weten we via getuigenissen. Ze verplaatsen zich van Wolvertem-centrum tot aan het OCMW, maar ook van aan het oud gemeentehuis in Meise tot aan cultuurcentrum de Muze.’

De overlast is groot. ‘Mensen aan geldautomaten worden geïntimideerd. Er wordt drugs gedeald, een partijgenoot is op straat in mekaar geslagen. Aan Cultuurcentrum de Muze is er regelmatig lawaai tot 4 uur ’s nachts. Ook wordt er ’s nachts met brommertjes geracet. Wij eisen een krachtdadig optreden van de burgemeester en politie.’

Een buurtbewoner uit Wolvertem-centrum meldt dat er naast nachtlawaai ook vandalisme is, onder andere aan bushokjes en bankjes waarop graffiti wordt gespoten. Hangjongeren zorgden vorig jaar nog voor overlast aan het parkje achter de bib in Meise, maar daar zou het probleem verminderd zijn.

Burgemeester Gerda Van den Brande (N-VA) zegt het probleem te kennen. ‘We zullen hier met de politie alles aan doen. De moeilijkheid is dat de hangjongeren zich verplaatsen: wat de ene keer een “hotspot” is, kan een week later er alweer geen zijn.’

We zullen dus effectief VIP-politie toepassen, wat staat voor Very Irritating Police. Er was al verscherpt politietoezicht van de zone Kapelle-op-den-Bos-Londerzeel-Meise (KLM) op “hotspots”, plaatsen waar er regelmatig klachten zijn. De patrouilles zullen daar nog meer en strenger controleren.’

Gemeenschapsdienst

De burgemeester zat vorige week samen met de politie om het probleem te bespreken. Van den Brande: ‘De VIP-politie alleen is niet voldoende. Ik wil praten met de hangjongeren en hun ouders. Bovendien worden vanaf volgend jaar ook twee gemeentelijke gemeenschapswachten ingezet die samenwerken met de politie.’

‘Ik pleit voor gemeenschapsdienst die aan jongeren die iets mispeuterden, wordt opgelegd. We moeten af van het gevoel dat er straffeloosheid is. Geldboetes volstaan niet. Gemeenschapsdienst moet kunnen. We zullen ook inzetten op meer camerabewaking.’

Persartikel Joris Herpol, De Standaard.