“Elk gesprek met een anderstalige is een oefenkans Nederlands”

Op 16 februari 2023, over deze onderwerpen: Integratie & Vlaams karakter
“Elk gesprek met een anderstalige is een oefenkans Nederlands”

Met die krachtige boodschap van burgemeester Gerda Van den Brande, slaat ze de nagel op de kop. Hoe vlugger anderstaligen de taal van de streek omarmt, hoe sneller men zich integreert en de maatschappelijke ladder opklimt. Want taal is belangrijk voor het vinden van een goede job.

Focus op het Nederlands
Een aantal jaren geleden ontbrak het aan dat besef bij heel wat mensen, waardoor er kansen gemist werden. Er bestaat ondertussen wel een goed overzicht voor cursussen Nederlands: onderwijs.vlaanderen.be/nl/cursisten/een-cursus-nederlands-als-tweede-taal-nt2-volgen.

Gelukkig is er nu meer focus vanuit het Vlaamse beleid en zijn er programma’s opgestart voor onderwijs, sport, enzovoort. Zowel vzw De Rand als de provincie Vlaams-Brabant leveren materiaal en cursussen aan om de verwerving van het Nederlands structureel aan te pakken.

Inclusief Vlaanderen
De N-VA pleit voor een inclusief Vlaanderen. Een Vlaanderen waar iedereen welkom is, waar iedereen kansen krijgt, en waar mensen hun kansen ook grijpen. Een verhaal van rechten en plichten dus. Nederlands leren is de eerste bouwsteen. Contacten met de gemeentelijke diensten om papieren in orde te brengen, relaties met buren om zich welkom te voelen, communicatie met de school, contact met jeugdbewegingen, vrijwilligersorganisaties, sportverenigingen religieuze gemeenschappen, alsook gesprekken met politie, in de horeca, met marktkramers en winkeliers, bij de banken, en noem maar op. We hebben het Nederlands nodig om actief te integreren in de Vlaamse maatschappij.

Elk gesprek is een oefenkans
Bewijs de anderstalige medemens daarom een dienst en grijp elk gesprek met hen aan als een oefenkans Nederlands. Via het nieuwe lokale onthaalbeleid benadrukt de gemeente het belang om Nederlands te leren bij nieuwkomers. Zo zullen we samen sneller het doel bereiken en onze omgeving hechter en homogener maken.