Peuk in de pocket. Niet op de grond!

Op 19 maart 2019, over deze onderwerpen: Sluikstorten en zwerfvuil

Het voorstel "Peuk in de pocket. Niet op de grond!" van onze raadsleden Katrien Uyttersprot en Jaak Wouters werd op 18 maart unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Schepen van leefmilieu Jonathan De Valck zal het voorstel verder uitwerken in samenwerking met afvalintercommunale Incovo.

Lees hier het voorstel zoals ingediend door Jaak en Katrien.

Toelichting

Op zondag 24 maart organiseert onze gemeente voor de tiende keer een grote lenteschoonmaak. Burgers die al aan de zwerfvuilactie hebben deelgenomen, zullen het beamen: sigarettenpeuken nemen, alvast in aantal, een belangrijke plaats in de totale zwerfvuilfractie in.

Peuken zijn misschien klein, maar allesbehalve onschuldig. Eén enkele peuk kan 500 liter drinkwater vervuilen. Wereldwijd worden jaarlijks maar liefst 3 biljoen sigaretten weggegooid. Een groot aantal belandt via de goot en het rioolrooster in onze rivieren, zeeën en oceanen. Dat zorgt voor problemen want peuken breken heel traag af en laten giftige stoffen achter in het water met alle gevolgen van dien voor het waterleven.

Op alle bestuursniveaus wordt actie ondernomen. Nieuwe Europese wetgeving zorgt ervoor dat ook tabaksproducenten moeten meebetalen voor de opruimkosten van zwerfafval. Vlaanderen loopt voorop en heeft recent al afspraken gemaakt hierover.

Maar ook op lokaal niveau kunnen we het verschil maken. Zo zien we bijvoorbeeld dat intercommunale Intradura vorig jaar een campagne “Peuk in de Pocket. Niet op de grond.” voerde. Men sensibiliseerde, deelde pocketasbakjes uit op evenementen en de boodschap “Hier begint de zee” werd voor rioolputjes geschilderd. Zie https://www.intradura.be/nl/peukencampagne

In sommige steden zoals Kortrijk, Gent, Lier, Genk en Antwerpen staan er zelfs GAS-boetes op het gooien van peuken op de grond.

Raadslid Jaak Wouters stelde tijdens de gemeenteraad van september 2018 al voor om pocketasbakjes ter beschikking te stellen. Er werd toen beslist dat de vertegenwoordiger van onze gemeente bij Incovo dit onderwerp zou aankaarten. Maar dit bleef voorlopig zonder gevolg.

De Milieuraad leverde ook een advies af over dit project op 18 september 2018.

Voorstel van besluit

1. De gemeenteraad geeft de opdracht aan onze vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Incovo om daar te verzoeken ook een “Peuk in de Pocket”-campagne te lanceren in onze gemeente, naar analogie met de campagne van Intradura.
2. De gemeenteraad vraagt het College van burgemeester en schepenen te onderzoeken of de boodschap “Niets ingooien. Hier begint de zee” alvast kan worden aangebracht bij een selectie van rioolputjes.
3. De gemeenteraad vraagt het College van burgemeester en schepenen te overwegen het weggooien van peuken op te nemen in het GAS-reglement.