• Header N-VA Meise
N-VA Meise

Alle vierhonderd plaatsen bezet in de Leertuin

Op 30 augustus 2014

‘De uitbreiding met twee klaslokalen in De Leertuin in Meise heeft vertraging opgelopen’, zegt schepen van Openbare Werken Paul Van Doorslaer (N-VA). ‘De vloerplaat was niet conform en er was een conflict tussen aannemer en onderaannemer. Daardoor kan de bijbouw niet worden geopend op 1 september en moeten twee klasjes in klascontainers het schooljaar beginnen. Normaal kan tegen de herfstvakantie de bijbouw in gebruik worden genomen.’ ‘De uitbreiding kost zo'n 125.000 euro en was nodig omdat er steeds meer kinderen naar de Leertuin komen. We kunnen op de site echter niet meer verder uitbreiden. Die is nu volgebouwd. Ook de lokalen van de judo, die verhuisde naar de sporthal van Wolvertem, zijn omgebouwd tot klaslokalen’, zegt de schepen. ‘We hebben in De Leertuin dan ook een inschrijvingsstop moeten invoeren’, zegt directrice Nadia Verdoodt. ‘Vierhonderd leerlingen is echt het maximum. Kinderen die zich nog aanmelden, verwijzen we door naar andere gemeentescholen in Meise. We hebben in totaal twintig klassen. Door de uitbouw kan de school met maximaal vierhonderd leerlingen toch ademen’, zegt Verdoodt.

Schepen van Onderwijs M. Belgrado ziet het aantal leerlingen in de Meisese scholen jaar na jaar fors toenemen. Belgrado: ‘De vier gemeentescholen samen hebben nu meer dan 1.250 leerlingen. Dat komt veelal doordat Brusselse kinderen daar geen plaats meer vinden in de scholen en dus wijken ze uit naar de Rand. In De Leertuin is nu ook een inschrijvingsstop, maar ook de Fusieschool in Wolvertem flirt stilaan met de maximumcapaciteit. In Westrode kwamen er de laatste drie jaar dertig kinderen bij, wat veel is voor een dorpsschooltje. Daar hebben we subsidies aangevraagd voor de bouw van vier nieuwe klassen die de oude prefablokalen van 35 jaar oud moeten vervangen. We hopen het dossier dit najaar verder te kunnen uitvoeren’, zegt Belgrado.