N-VA zegt neen tegen detentiehuis in Wolvertem-centrum!

Op 15 februari 2022, over deze onderwerpen: Een veilige omgeving
N-VA zegt neen tegen detentiehuis in het Falko hotel

Meise - Federaal minister voor Justitie Vincent Van Quickenborne wil het viersterrenhotel Falko omvormen tot een detentiecentrum. Er zouden een 50-tal gedetineerden gehuisvest worden. Het gemeentebestuur van Meise verzet zich tegen het plan en vreest ernstige problemen qua leefbaarheid en mobiliteit. Burgemeester Gerda Van den Brande: “Minister Van Quickenborne wil zijn plannen doordrukken tegen de wil in van het gemeentebestuur ondanks dat tijdens twee informele gesprekken met justitie steeds benadrukt werd dat het om een samenwerking zou gaan”.

Detentiehuis in viersterrenhotel?

Federaal minister van Justitie Van Quickenborne wil een detentiehuis vestigen in het viersterrenhotel Falko in Wolvertem-centrum. Volgens zijn administratie is de locatie uitermate geschikt omdat alle faciliteiten aanwezig zijn en men denkt er snel te kunnen opstarten. Er zouden weinig infrastructurele werken nodig zijn, hoofdzakelijk het plaatsen van camera’s. Hun bedoeling is om er gedetineerden in te huisvesten met een gevangenisstraf van maximaal 3 jaren, en gedetineerden die op het einde van hun straf zitten.

Die plannen zijn allesbehalve naar de wens van het Meisese gemeentebestuur. Zij vrezen ernstige overlast voor de buurt, parkeerproblemen en extra werk voor de nu al overbelaste lokale politiediensten. “Dit is geen geschikte locatie, onder meer op vlak van mobiliteit: er is geen treinverbinding nabij en slechts beperkte busverbindingen. Bovendien vrezen we méér hinder voor de buurtbewoners en onze nu al overbelaste politiediensten. Ook de perceptie zit totaal verkeerd: gedetineerden opvangen in een viersterrenhotel is totaal absurd” zegt Burgemeester Van den Brande (N-VA). Ook de ligging zo dicht bij het dorpscentrum vindt men niet geschikt voor een detentiehuis.

Geen geschikte locatie

Het gemeentebestuur benadrukt wel dat het niet tegen straffeloosheid is en wel begrijpt dat er extra detentieplaatsen moeten bijkomen. Een detentiehuis past beter in een stedelijke omgeving waar er meer werkgelegenheid is voor de gedetineerden zegt Schepen Tom Heyvaert van o.a. Ruimtelijke Ordening. Er zijn minder parkeerplaatsen op en rond de site dan er noodzakelijk zijn en er is ook amper buitenruimte rond het gebouw: Je kan de gedetineerden toch onmogelijk voortdurend binnen houden?”

Ook de politiezone K-L-M geeft geen positief advies voor het plan van de minister. Volgens de politiezone is er nog geen risicoanalyse gemaakt voor het detentiehuis op deze locatie. Bovendien onderschat de minister de bijkomende werklast die zo’n detentiehuis met zich mee brengt voor de lokale politiezone. De politiezone wil dan ook vermijden dat haar regulier politiewerk in het gedrang komt wanneer het detentiehuis er zou komen. Wat bij stakingen van het detentiepersoneel? Moet de lokale politiezone dan inspringen? Ook stelt de politiezone openlijk de vraag welke meerwaarde een detentiehuis biedt voor de omgeving en heel Wolvertem-centrum.

Burgemeester Gerda Van den Brande sluit af: “Met het gemeentebestuur zijn we niet overtuigd en verzetten we ons tegen het plan van de minister om van dit viersterrenhotel een detentiehuis te maken”.