Programma

Veilig thuis in een welvarend Meise-Wolvertem. Daarvoor mag u op ons rekenen. Met een goed inhoudelijk programma en een lijst met sterke kandidaten zijn wij er helemaal klaar voor. Het is voor mij een hele eer om onze ploeg te mogen aanvoeren.

Onze gemeente heeft heel wat troeven, maar staat tegelijk ook voor bijzonder grote uitdagingen. Wij willen versterken wat goed is en aanpakken wat beter kan.

U kan onze tien programmapunten hieronder in vogelvlucht lezen. Wilt u meer details? Bekijk dan zeker de link naar ons volledige verkiezingsprogramma.

Ik wens u veel leesplezier en namens onze hele ploeg dank ik u alvast hartelijk voor uw steun en vertrouwen.

Gerda Van den Brande

Lijsttrekker en OCMW-voorzitter 2016-2018

1. Veilig thuis in Meise-Wolvertem

We willen dat onze gemeente een veilige thuis blijft voor jong en oud. De nabijheid van de hoofdstad brengt ontegensprekelijk uitdagingen met zich mee. Daarom willen we de politie meer armslag geven en kiezen we voor een doorgedreven lik-op-stukbeleid. We zetten in op preventie, we breiden het cameranetwerk uit tot een slim cameraschild in samenwerking met de buurgemeenten uit onze politiezone en voeren een nultolerantiebeleid voor drugs. Ook maatregelen voor meer verkeersveiligheid (zoals verkeers- en alcoholcontroles en de sensibilisering hierover) blijven een prioriteit.

2. Een veilige mobiliteit

Meise-Wolvertem staat voor heel wat uitdagingen op vlak van mobiliteit. Door de ligging aan de A12 is onze gemeente voor velen een transitgemeente op weg naar hun bestemming. Een juist evenwicht tussen mobiliteit en leefbaarheid is absoluut nodig. We zien nog veel potentieel in het stimuleren van de fietsers en hebben hiervoor een ambitieus fietsplan klaar.

3. Een transparant en toekomstgericht bestuur

N-VA Meise-Wolvertem staat voor verantwoordelijke, integere en toekomstgerichte bestuurders die werken in het belang van alle burgers. Mensen verwachten terecht dat politici het goede voorbeeld geven. Het vertrouwen van de burger in de politiek is broos, ook in onze gemeente. Wij zijn ervan overtuigd dat meer transparantie essentieel is om dit vertrouwen te versterken en hebben hiervoor tien concrete voorstellen klaar. Daarmee willen wij het verschil maken voor een bestuur dat burgers verbindt, inspraak biedt, transparant beslist en helder communiceert.

4. Een gezond financieel beleid

De gemeente werkt met publieke middelen. Verantwoord omgaan met belastinggeld van de burger is voor de N-VA een absolute prioriteit. Dankzij de N-VA werd de gemeentelijke schuldenberg de voorbije legislatuur met 10 miljoen euro afgebouwd. We maken concreet werk van een verdere schuldafbouw. Tegelijk investeren we in kerntaken en zorgen we voor een kwaliteitsvolle en efficiënte dienstverlening.

5. Een sociaal beleid dat mensen sterker maakt

Meise-Wolvertem is een rijke, welvarende gemeente. Toch zijn er nog vele burgers in de samenleving die extra hulp nodig hebben. Als gemeenschapspartij maken we werk van een warm sociaal beleid dat jong en oud ondersteunt waar nodig en hen sterker maakt. Wij ijveren daarom voor een sterk ouderenbeleid, nemen acties tegen armoede en zetten in op preventie.

6. Meise-Wolvertem, Vlaamse gemeente

Meise-Wolvertem is en blijft een Vlaamse gemeente. Wij willen het Vlaamse karakter van onze gemeente koesteren, versterken en uitdragen. We zetten resoluut in op inburgering en verwachten van nieuwkomers dat ze het Vlaams burgerschap omarmen als einddoel van hun integratie. Kennis van de Nederlandse taal is daarbij essentieel en verbindt ons allemaal. Ons erfgoed is bepalend voor de identiteit en de herkenbaarheid van onze gemeente, het draagt bij tot een kwaliteitsvolle leefomgeving en verhoogt de toeristische aantrekkingskracht. Daarom willen wij dit erfgoed zo goed mogelijk bewaren voor de komende generaties.

7. Nette en groene gemeente met een hart voor dieren

Onze Vlaamse identiteit koesteren, betekent ook het groene karakter van onze gemeente vrijwaren. Wij ijveren voor een nette en groenere gemeente met een hart voor dieren. We pakken zwerfvuil en sluikstorten kordaat aan, we zorgen voor een uitstekend onderhoud van het openbaar domein met meer groen en bloemen. Dierenwelzijn wordt een aparte en volwaardige bevoegdheid. Wij blijven ijveren voor een billijke verdeling van de lusten en lasten van de nabije luchthaven.

8. Ruimtelijk ordenen en wonen

Wij steunen de beslissing van de Vlaamse Regering om vanaf 2040 geen nieuwe open ruimte aan te snijden, de zogeheten "betonstop". Wij nemen de verhardingsvermindering tot verhardingsstop ter harte. In het licht van de stijgende bevolking in onze gemeente over de voorbije jaren, houdt dit heel wat uitdagingen in op vlak van ruimtelijke ordening. Voldoende woonruimte combineren met behoud van open ruimte voor natuur, landbouw en recreatie maakt een slimme ruimtelijke ordening noodzakelijk.

9. Een ruim vrijetijdsaanbod

De N-VA pleit als gemeenschapspartij voor een vrij en rijk verenigingsleven. Dit is van onschatbare waarde voor ons kostbare sociale weefsel. Daarom willen we mee inzetten op sport, jeugd en cultuur.

10. Een kwaliteitsvol onderwijsaanbod

Een kwaliteitsvol onderwijs is de bron van toekomstige welvaart. Wij blijven investeren in een kwaliteitsvol aanbod, de schoolinfrastructuur en in de mensen die elke dag in de klas in de weer zijn. Nederlands als omgangstaal in de klas én op de speelplaats is voor ons een evidentie.