U bent hier
Welke toekomstvisie heeft N-VA voor Meise-Wolvertem?
Beste lezer
Door dit uitgebreide verkiezingsprogramma te lezen toont u aan dat u begaan bent met uw gemeente. Fijn! U zal merken dat deze visietekst alle ingrediënten bevat voor een betere toekomst voor Meise.
Dit inhoudelijk voorstel tot beleid kwam niet zomaar tot stand. Samen met het voltallige N-VA-afdelingsbestuur werd onderzocht welke behoeften de inwoners, van geboorte tot levenseinde, aan de gemeente binden. Zo heb je de noden van alle leeftijdsgroepen in kaart gebracht. De N-VA maakt duidelijke keuzes wat betreft welvaart, welzijn, jeugd, veiligheid. Je moet investeren én toch de begroting in evenwicht houden: het wordt een uitdaging!
Mensen verbinden, buurten laten heropleven, meer evenementen: hier gaat N-VA voor. Meise is een groene bolster met Vlaamse pit, die N-VA verder laat groeien. Lokale handelaren, ondernemers en de horeca zijn hierbij de ideale partner. Zo wordt de nadruk gelegd op een veilige, propere en welvarende gemeente, op steun voor ondernemers, het verenigingsleven en op een sociaal beleid dat uitgaat van rechten én plichten.
We honoreren de Vlaamse feestdag en zorgen via peter -en meterschappen voor een warme welkom van nieuwkomers waar zij zich met plezier inburgeren. Meise is én blijft een Vlaamse gemeente. U mag rekenen op het sterke team van N-VA Meise-Wolvertem om verder te werken aan de toekomst van de gemeente Meise!
1. Veiligheid
Dankzij N-VA kwam er de voorbije jaren extra camerabewaking, gemeenschapswachten en meer middelen voor de lokale politiezone. De cijfers tonen aan dat de criminaliteit in Meise daalt. Niettemin zijn er nog uitdagingen, bv. hangjongeren en drugshandel en -gebruik. Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de politie als van burgers. Wenst u een doorgedreven lik-op-stukbeleid? Dan kiest u zonder twijfel voor de N-VA.
1.1 Preventie
Veiligheid begint in de eerste plaats bij preventie. Als u voldoende voorzorgsmaatregelen treft, dan ontraadt u dieven en andere criminaliteit. N-VA wil nog meer inzetten op preventie.
• Zet diefstalpreventieadviseurs in: zij geven inwoners nuttige tips en feedback over de beveiliging van hun woning. De diefstalpreventieadviseur neemt actief initiatieven om de bevolking te sensibiliseren. Er worden infoavonden georganiseerd met nuttige informatie om de veiligheid te verhogen.
• Stimuleer Buurtpreventienetwerken (BPN): WhatsApp-groepen op buurtniveau waarin inwoners verdachte zaken melden, worden aangemoedigd. De gemeente ondersteunt initiatiefnemers die een BPN wensen op te richten (vergaderzaal, communicatie, …).
• Scholen, jeugdverenigingen en jeugdhuizen werken mee een (anti-)drugsbeleid uit. Het advies van de jeugdraad is hierbij zeer nuttig. De doelstelling moet zijn om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van drugsgebruik - en handel.
• Het Lokaal Bestuur maakt intensief publiciteit voor het anoniem Drugsmeldpunt. Zo geven we drugscriminelen minder kans en maken we uw buurt weer wat veiliger!
• N-VA wil een eigen drugshond laten opleiden voor de politiezone K-L-M. Met een eigen drugshond beschikt de politiezone over een sterk preventief middel tegen de drugscriminaliteit.
• Op publieke plaatsen waar veel overlast is (bv. rondom de sporthal van Meise & Wolvertem) evalueert men of er genoeg straatverlichting brandt. Waar nodig wordt het brandregime uitgebreid. De modernisering van de straatverlichting met LED’s biedt meer mogelijkheden om geselecteerde plekken beter te verlichten.
• We pakken het fenomeen van ondermijnende criminaliteit aan. Er wordt met extra aandacht gekeken naar bepaalde schimmige bedrijven en activiteiten.
• N-VA zal zich blijvend verzetten tegen een detentiehuis in onze gemeente. Zo’n faciliteit hoort niet thuis in dichtbevolkte buurten.
1.2 Hangjongeren
Jongeren hebben recht op een plaats in de openbare ruimte. Maar op verschillende plekken binnen Meise zorgen hangjongeren voor overlast en ergernis. Dit is een groeiend fenomeen in vele gemeenten.
• In een werkgroep met deskundigen werkt men een beleid rond hangjongeren uit. Dialoog met de jongeren (en hun ouders) is een eerste instrument om oplossingen te bieden. Door middel van een jongerenwerker worden de jongeren benaderd en gesensibiliseerd. Deze persoon bouwt een vertrouwensband op met de hangjongeren.
• De problematiek rond hangjongeren moet één van de prioriteiten zijn in het Zonaal Veiligheidsplan.
• Zorg voor een betere sociale controle op de hangplekken.
• Netheid op de hangplekken is belangrijk. De groendienst besteedt extra aandacht aan de plekken waar hangjongeren veelvuldig rondhangen.
• Men doet beroep op de burgerzin van eenieder: zij worden aangezet om bij problemen - klein of groot - steeds de politie op te roepen. Alleen zo wordt er kort op de bal gespeeld bij incidenten. We laten niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door groepen overlastplegers. Waar nodig en als laatste optie maakt onze (kandidaat-)burgemeester gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast.
1.3 Camera’s
Dankzij N-VA kwam er de voorbije jaren veel nieuwe camerabewaking bij op de ‘hotspots’, die plekken waar er veelvuldig overlast was. N-VA wil daar ook in de komende jaren - met respect voor eenieders privacy - verder op inzetten. N-VA wil verder inzetten op meer camerabewaking waar die nuttig is voor de openbare veiligheid. Er gaat speciale aandacht naar meer flexibele inzet van camerabewaking.
1.4 Woonwagenbewoners
Deze bestuursperiode is er 1 bezoek geweest van de woonwagenbewoners. Er werd kordaat opgetreden door de N-VA-burgemeester… het is bij die ene keer gebleven. Dit beleid wil N-VA verderzetten. De wettelijke termijnen op openbaar domein worden strikt gehandhaafd. Er wordt steeds ingegrepen.
1.5 Gemeenschapswacht
Onder het bewind van N-VA kwamen er gemeenschapswachten in Meise. Zij bewezen de voorbije jaren hun nut: zij lossen allerlei maatschappelijke problemen op die vroeger onopgelost bleven. De gemeenschapswacht waakt over de openbare orde, de correcte naleving van regels en over de netheid in zijn / haar zone. De gemeenschapswachten staan in rechtstreeks contact met de politie voor zwaardere problemen op vlak van openbare veiligheid. Ze ondersteunen het werk van de wijkagenten. N-VA is vragende partij om het aantal gemeenschapswachten verder uit te breiden.
1.6. Verkeersveiligheid
• Pijnpunten qua verkeersveiligheid worden aangepakt via het mobiliteitsoverleg. Samen met deskundigen evalueert men de nodige maatregelen.
• Straten met een (te) lage snelheidslimiet durft men in vraag te stellen. Snelheidslimieten moeten logisch & redelijk aanvoelen in functie van de weginrichting. Pas wanneer een ‘redelijke’ snelheidslimiet flagrant en veelvuldig wordt overschreden voert men snelheidscontroles uit. N-VA is in eerste instantie voorstander van meer snelheidsinformatieborden, zogenaamde ‘smiley-borden’ die je snelheid accuraat weergeven.
• Snelheidscontroles zijn enkel nodig daar waar de snelheidslimiet systematisch flagrant wordt overtreden en/of wanneer men de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.
• De politie beslist in volledige autonomie over verkeers- en alcoholcontroles. De politie sensibiliseert wegbestuurders door resultaten van verkeerscontroles te communiceren (bv. via het mobiel LED-bord).
2. Integratie en Vlaamse identiteit
Meise is een Vlaamse gemeente en daar spreekt men Nederlands. Tijdens de voorbije bestuursperiode werden enorm belangrijke, positieve stappen gezet naar een beter integratiebeleid. Er kwam een onthaalbrochure, de onthaaldag werd hervormd, huiswerkbegeleiding, zomerscholen & pop-up speelpleinen voor anderstalige kinderen. Dankzij de betere toeleiding naar lessen Nederlands nam het aantal anderstalige cursisten Nederlands uit Meise toe mét 55%! Het inburgeringsbeleid van Meise werd door het Vlaams Agentschap als voorbeeld voor anderen gebruikt. N-VA is uw garantie voor een rechtvaardig en doeltreffend inburgeringsbeleid.
2.1 Nederlandse taal
• Het gemeentepersoneel spreekt uitsluitend Nederlands. In alle gemeentelijke communicatie wordt uitsluitend het Nederlands gebruikt. Ook op de speelplaats en aan de schoolpoort is Nederlands de enige voertaal. Hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij het schoolbestuur en de bevoegde schepen.
• Het gemeentebestuur sensibiliseert handelaars om steeds in het Nederlands te adverteren naar hun klanten. De Week van de anderstalige klant wordt verder uitgewerkt.
• N-VA geeft voorkeur bij aanbestedingen aan handelaars die het Nederlandstalig karakter van de gemeente respecteren. Handelaars die dat niet respecteren worden actief aangespoord ééntalig in het Nederlands te communiceren.
• Het Lokaal bestuur sensibiliseert handelaars en grootwarenhuizen om hun personeel Nederlands te doen leren en spreken aan de kassa.
• Het inburgeringsbeleid wordt mee uitgedragen door de bibliotheek: via een aanbod voor anderstaligen faciliteren we hen bij het leren van de Nederlandse taal.
• In Meise bestaat er een breed aanbod om de Nederlandse taal te leren. Het Centrum voor Volwassenen Onderwijs (CVO) biedt degelijke cursussen Nederlands aan. N-VA wil het CVO blijvend ondersteunen als uitstekend middel om nieuwkomers te helpen Nederlands te leren.
• Er wordt blijvend streng toegezien op de verplichting voor huurders van sociale woningen om Nederlands te leren. N-VA wil hier zo streng mogelijk op handhaven.
• De beste manier om Nederlands onder de knie te krijgen is en blijft wel buiten het klaslokaal. Een belangrijke rol bij de inburgering van nieuwkomers is weggelegd voor sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Zij vormen een laagdrempelige manier voor anderstalige inwoners om zich te integreren.
Meise slaagde erin het aantal cursisten Nederlandse taal fors te verhogen dankzij het beter onthaalbeleid. Hierbij kwam er een betere toeleiding naar de lessen Nederlands v/h CVO.
2.2 Inburgering
• Het gemeentebestuur biedt pop-up speelpleinen en/of zomerscholen aan voor (anderstalige) kinderen. Zo oefenen zij op een laagdrempelige manier hun Nederlands.
• Meise zet inburgercoaches in om nieuwkomers te helpen inburgeren. Deze inburgercoaches zijn mensen die meestal zelf een inburgeringsproces hebben doorlopen. Als ervaringsdeskundigen kennen zij de problemen van nieuwkomers. Zij zullen nieuwkomers op een laagdrempelige manier overtuigen van de voordelen om zich succesvol te integreren in de gemeente.
• Via onthaaldagen voor nieuwe inwoners versterkt het gemeentebestuur de integratie van nieuwe (anderstalige) inwoners.
• Illegale migranten begeven zich onwettig op het grondgebied en zijn niet hetzelfde als -erkende asielzoekers. Het gemeentebestuur verleent geen ondersteuning aan de opvang van illegale migranten.
• N-VA pleit voor het afbouwen (en op termijn stopzetten) van de Lokale Opvang Initiatieven (LOI). Als partij zijn we eerder voorstander van professioneel georganiseerde collectieve opvang. De Federale regering moet haar verantwoordelijkheid opnemen en de nodige capaciteiten voorzien. Het is allesbehalve goed bestuur om de lasten af te wentelen op de lokale besturen met een zware last voor de sociale dienst.
3. Goed en transparant Bestuur
N-VA staat voor goed bestuur. Dat is de beste garantie voor het algemeen belang. Verantwoord omgaan met uw belastinggeld, de deontologische regels naleven en een onberispelijke integriteit is wat we eisen van alle verkozen mandatarissen.
3.1 Deontologie
• N-VA mandatarissen respecteren de deontologische code. Zij handelen steeds in het algemeen belang en houden zich afzijdig in dossiers waar zijzelf betrokken partij zijn.
• Een deontologische commissie ziet toe op de juiste toepassing van de deontologische code.
• Onze mandatarissen gaan steeds respectvol om met elkaar, personeelsleden & burgers.
• In de gemeenteraad engageren onze mandatarissen zich om constructief, professioneel en respectvol samen te werken, zowel met leden van de meerderheid als oppositie.
3.2 Transparantie
• Het Lokaal Bestuur respecteert de openbaarheid van bestuur, altijd en overal.
• Via Hoplr versterkt Meise verder haar communicatie met de burger. We werken eraan om meer inwoners bij Hoplr te doen aansluiten.
• De vergoedingen & mandaten van lokale politici worden jaarlijks openbaar gemaakt. Deze zijn steeds raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
3.3 Goed & betrouwbaar bestuur
• Via periodieke testen door ethische hackers wordt de ICT-infrastructuur en de cyberveiligheid van de gemeente op de proef te gesteld.
• Men digitaliseert waar mogelijk de dienstverlening. Via de digitale balie maakt men zoveel mogelijk documenten online raadpleegbaar. De gemeentediensten blijven natuurlijk via de infobalie én de telefoon beschikbaar.
• Men draagt zorg voor de gevoelige persoonsgegevens.
• N-VA staat voor een efficiënte & kwalitatieve gemeentelijke dienstverlening.
3.4 Correcte politiek
• Raadsleden vervullen hun rol op vlak van democratische controle: zij mogen ongehinderd vragen stellen, krijgen inzage in beleidsdocumenten en mogen voorstellen lanceren. De burgemeester en schepenen motiveren hun beleidskeuzes.
• Voor elke jaarrekening en/of aanpassing van het meerjarenplan organiseert men een budgetcommissie om de aanpassingen toe te lichten.
• Minstens jaarlijks organiseert men een gemeenteraadscommissie met als onderwerp de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGV).
4. Gemeentelijke financiën
Dankzij N-VA in het gemeentebestuur daalde de lokale kredietlast, levert het bestuur jaar na jaar een sluitende begroting af en daalt de personenbelasting in Meise. Tegelijkertijd wordt er weer meer geïnvesteerd in de essentiële infrastructuur: wegen, scholen, publieke voorzieningen enzovoort. N-VA is úw garantie op een verantwoordelijk financieel beleid.
4.1 Belastingen
• N-VA pleit voor een lokale taxshift. Daarbij moet de aanvullende personenbelasting vérder omlaag. Het doel is om het verschil tussen werken en niet werken groter te maken. We streven ernaar de aanvullende personenbelasting te verlagen naar 7,2%.
• Alle retributie- en belastingreglementen worden kritisch onder de loep genomen. We evalueren of een belasting of retributie nog wel zinvol & efficiënt is. Lokale belastingen moeten voornamelijk tot doel hebben om problematische activiteiten te ontraden. Louter inkomsten genereren mag nooit het hoofddoel zijn.
• N-VA is tegen pestbelastingen.
4.2 Aankoopdienst
• Aanbestedingen gebeuren conform de regelgeving voor overheidsopdrachten. De gemeente moet bij haar aankoopbeleid ernaar streven zoveel mogelijk lokaal aan te kopen en lokaal naar dienstverlening te zoeken. Nabijheid is daarbij een belangrijk criterium. Het mag niet de bedoeling zijn dat personeelsleden tientallen kilometers verder moeten rijden voor een klein prijsverschil.
• Waar mogelijk koopt het Lokaal Bestuur maximaal aan in samenwerking met meerdere gemeenten of op grotere schaal.
4.3 Schulden
De N-VA is voorstander om de schulden te handhaven op het niveau van 1 januari 2025, ook al staan er vele, noodzakelijke investeringen in de steigers. Op het einde van de bestuursperiode mogen de schulden niet stijgen boven dat niveau. Zo garandeer je dat de toekomst niet wordt belast met de kredietlast van vandaag.
5. Leefmilieu en klimaat
De plantentuin maakt inherent deel uit van het DNA van onze gemeente. Het is een wereldberoemde kluis dat waakt over biodiversiteit in het algemeen. Het gemeentebestuur laat de sfeer en pracht van de plantentuin doorlopen doorheen gans haar grondgebied. Dat betekent dat we als bestuur ook de verantwoordelijkheid moeten nemen inzake leefmilieu en klimaat, we dragen de lusten, maar ook de lasten van zo een transitie. We zorgen ervoor dat Meise haar groen en landelijk karakter behoudt, versterkt én naar waarde schat. Meise is en blijft een aantrekkelijke groene long aan de rand van onze hoofdstad.
5.1 Leefmilieu & Klimaat
• Meise bouwt een stevige reputatie op als landelijke gemeente met een groene identiteit, onder meer via samenwerkingen met de Plantentuin Meise.
• De gemeente draagt haar steentje bij aan de strijd tegen de klimaatopwarming. Men maakt verder werk van de doelstellingen in het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) en het klimaatactieplan (SECAP).
• Overbodige regelneverij is uit den boze.
• Het Lokaal Bestuur voert het boombeheersplan verder uit. Dit plan heeft als doel een structureel onderhoud i.p.v. ad hoc ! Efficiënter te werk gaan en juistere
onderhoudsmethoden toepassen. Men stimuleert eigenaren van onbebouwde percelen om deze in te zaaien als bloemenweide of ter beschikking te stellen van de gemeenschap (bv. als volkstuintjes).
• Bij nieuwe aanplantingen (bloembollen, struiken, bomen,…) gebruikt men maximaal inheemse soorten. De gemeente laat zich hierin adviseren door de Plantentuin &
Natuurpunt die beide expertise hebben inzake lokale flora. Zo fleurt (en kleurt) het straatbeeld op en versterkt de biodiversiteit. Schaduwanalyes van bomen tegen de hitte zijn noodzakelijk.
• Jaarlijks organiseert men een plantactie om bermen en kale stukken openbaar domein in te groenen met hagen en bomen.
• De voorbije maanden werd het reglement geveltuinen opgestart. Geveltuinen zorgen voor een leuke verfraaiing van het straatbeeld. Ze verbeteren ook de luchtkwaliteit en dragen bij aan klimaatadaptatie. Dit beleid wordt verdergezet en gefaciliteerd.
• De gemeente gaat de strijd aan met de Aziatische hoornaar om de verspreiding ervan maximaal in te dammen.
• Het Lokaal Bestuur bestrijdt actief rattenplagen. We evalueren en kopen desgevallend nog bijkomende digitale rattenvallen aan. Op termijn streeft de gemeente ernaar om volledig gifvrij aan ongediertebestrijding te doen. Dan zet het Lokaal Bestuur ook digitale rattenvallen uit op privéterrein als dienstverlening naar de inwoners toe.
• Het Lokaal Bestuur sensibiliseert inwoners om hun tuinen ecologisch in te richten via projecten als ‘Behaag je tuin’, de tuinrangers’ enzovoort.
5.2. Neromhof
Dit gemeentelijk natuurpark is er voor iedereen om fijn te vertoeven. De sociale en ecologische functie van het park is immens.
• De uitbreiding van het Neromhof wordt verder afgewerkt. N-VA pleit ervoor in de uitbreidingszone een natuurbegraafplaats te voorzien. Zo krijgen onze overledenen hun laatste rustplek in een mooie, groene omgeving.
• Men onderzoekt de mogelijkheid om, als proefproject, een volwaardig ‘voedselbos’ onder te brengen in het het Neromhof. Dit kan bij positieve evaluatie uitgebreid worden naar andere plekken.
• Meise blijft pleiten voor een ecoduct waarbij het Neromhof aansluit tot aan de overzijde van de A12 snelweg.
• De visclub heeft haar thuisbasis in het Neromhof. Ze is een meerwaarde en dat wil N-VA graag zo behouden.
5.3 Riolering & waterbeleid
• Het volgende bestuur volgt verder de aanbevelingen op van het droogte- en hemelwaterplan.
• Men stimuleert onthardingen en adviseert de burger inzake de verplichte afwatering op eigen terrein. Het bestuur springt zelf ook zuinig om met (nieuwe) verhardingen.
• De nieuwe bufferbekkens (s’Herenweg, Heimbeekveld en Wanneshof) zoals voorbereid tijdens de voorbije bestuursperiode zijn actueel in uitvoering.
• De gemeente doet voor rioleringsprojecten maximaal beroep op de subsidiemogelijkheden.
• Men volgt voluntaristisch de planning qua rioleringsprojecten van Aquafin met als doel zoveel mogelijk projecten te realiseren.
5.4 Afvalbeleid
Dankzij het gevoerde beleid daalde de gemiddelde afvalkosten van de Meisenaar. Zo kwam er de omschakeling naar meer soorten PMD en het gratis krediet op het recyclagepark. De inzameling via GFT-containers bracht meer comfort in vergelijking met de GFT-zakken, die vaak vroegtijdig lekten. Het beleid werd beloond met hogere tevredenheidscijfers dan elders in de Vlaamse Rand, en Vlaanderen in het algemeen. N-VA wil blijvend focussen op uw gebruiksgemak, comfort en duidelijke regels.
• Incovo moet evalueren om ook voor het papier en karton om te schakelen op containerinzameling. N-VA is voorstander van het behoud van de huidige hoge inzamelfrequentie (wekelijks & tweewekelijks). Elders in Vlaanderen is de inzamelfrequentie meestal lager.
5.5. Sluikstort
De voorbije jaren zijn er mijlpalen verzet in het sluikstortbeleid: er kwamen extra camera’s, Incovo controleert voortaan alle sluikstorten op dadergegevens en het aantal betrapte sluikstorters is meer dan vertienvoudigd. Sluikstorten vermindert met 22 procent in Meise. Niettemin is elk sluikstort er nog 1 te veel. Daarom wordt de strijd tegen sluikstorten verder opgevoerd.
• Incovo breidt zo mogelijk het aantal camera’s verder uit om sluikstorters op heterdaad te betrappen.
• Men voorziet extra ondergrondse glasbollen Daarbij kijkt men voornamelijk naar de locaties waar het meest wordt gesluikstort.
• De jaarlijkse zwerfvuilactie wordt behouden en zo mogelijk versterkt. Men beloont de zwerfvuilvrijwilligers.
• Sensibilisering en communicatie over het sluikstortbeleid blijven belangrijk.
• De inzet van camera’s gebeurt zodanig dat men het meeste kans maakt om daders te betrappen. Helaas zoeken ze snel en stiekem nieuwe stortplaatsen.
5.6 Openbare netheid
De voorbije jaren zijn er enorme inspanningen geleverd om de netheid te verbeteren. Zo werd er deze legislatuur fors geïnvesteerd in de Groendienst: er kwam een splinternieuwe borstelveegmachine, 2 nieuwe zwerfvuilstofzuigers, een 2de Grillo-grasmaaier, enzovoort. Daarnaast werd het onderhoud geprofessionaliseerd: en evolueert van ad hoc-beleid naar een volledige planning van al het groenonderhoud. Het werk is echter nog niet af.
• Het Lokaal Bestuur hanteert een zo streng mogelijk beleid op vlak van zwerfvuil. Wie zwerfvuil rondstrooit riskeert de maximale GAS-boete.
• Via de gemeenschapswachten en publieke camera’s verhogen we de pakkans voor daders.
• N-VA is géén voorstander meer van asbaktegels: ze normaliseren verkeerdelijk een reflex
om afval op de grond te gooien.
• Op regelmatige basis wordt de ledigingsfequentie van alle straatvuilbakjes geëvalueerd. Zo zorgt men ervoor dat de vuilbakjes voldoende regelmatig worden geledigd om zwerfvuil tegen te gaan.
• Straatvuilbakjes op drukke plaatsen vervangen we door exemplaren met een grotere inhoud.
Heeft u een sluikstort ontdekt op openbaar domein? Stuur dan een mail naar sluikstort [at] incovo.be en zet leefmilieu [at] meise.be in kopie (cc).
6. Ruimtelijke ordening
Meise is dé mooiste landelijke gemeente in de Vlaamse Rand. Helaas raakt de oprukkende verstedelijking ook Meise en dat heeft vele negatieve gevolgen. Voor N-VA is hoogbouw niet de oplossing, eerder het probleem: vervreemding, meer maatschappelijke problemen, verloedering enzovoort. Kortom, hoogbouw is nefast voor het dorpsgevoel. Daarentegen moet men volop de troeven als groene, landelijke gemeente benutten. Je moet de waardevolle open ruimte koesteren eerder dan vol te bouwen (bv. Eversemse Velden, Westrode Morgen,…).
6.1 Open ruimte
• De betonstop moet vermijden dat er vanaf 2040 nog nieuwe open ruimte wordt aangesneden. De gemeente steunt deze doelstelling. De mooie open ruimte is kostbaar en die moet men koesteren. N-VA wil de bestaande open ruimte in Meise zo veel als mogelijk bewaren voor de toekomst.
• Dankzij het instrumentendecreet worden woonreservegebieden onder een stolp gezet. Die gebieden worden enkel vrijgegeven d.m.v. een goedkeuring in de gemeenteraad. N-VA is eerder voorstander om de stolp op deze gebieden te behouden.
• Het volgende gemeentebestuur moet de Eversemse Velden herbestemmen naar landbouw, natuur & bos. Alleen zo wordt dit mooi uitgestrekte landschap definitief gevrijwaard. Het is onbegrijpelijk dat sommige partijen deze ruimte willen volbouwen.
• Dankzij N-VA kwam er een definitieve oplossing voor Westrode morgen. Het overgrote deel van die gronden wordt definitief open ruimte als landbouw & natuur dankzij het bereikte akkoord. N-VA wil in de toekomst waken over de goede afloop van dit dossier en waken dat de open ruimte hier wordt beschermd.
6.2 Stedenbouw
• N-VA wil géén hoogbouw, want dat zorgt voor verstedelijking met al haar negatieve gevolgen. Hoogbouw zorgt voor allerlei maatschappelijke problemen zoals vervreemding, verfransing en verloedering. In eventuele nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) is 3 bovengrondse bouwlagen de absolute maximum, behalve in bestaande RUP’s. In zo’n RUP leg je de bouwmogelijkheden vast voor de toekomst. Hoogbouw definiëren we als gebouwen met 4 of meer woonlagen.
Dankzij dit akkoord blijft ongeveer 3/4 van de 80 hectare open ruimte in de vorm van landbouw & natuur. Een kleine 18 hectare zou bedrijvenzone worden voor kleine- en middelgrote (lokale) ondernemingen.
• Appartementsgebouwen moeten naast parkeergelegenheid ook fietsenstallingen voorzien pro rata het aantal woonentiteiten.
• Ondergrondse parkeergelegenheid is de norm voor nieuwe appartementsgebouwen. Dit verbetert het bovengrondse ruimtegebruik. We stimuleren projectontwikkelaars van nieuwbouwappartementen om appartementen inclusief een parkeerplaats te verkopen.
• In nieuwe RUP’s worden duplex-appartementen vermeden. Een duplex biedt immers minder woonkwaliteit vanwege het niveauverschil. Voor mensen die moeilijk te been zijn en rolstoelgebruikers zijn ze ook simpelweg geen haalbare optie qua woning. De voorkeur gaat uit naar appartementen waar de volledige bewoonbare oppervlakte op dezelfde verdieping ligt.
• Sociale woningen bouwt men op locaties nabij hoogwaardig openbaar vervoer, publieke voorzieningen en winkels.
• Bij nieuwbouwprojecten voert men een ontradend beleid voor overbodige, niet- essentiële verhardingen.
• Om voldoende actieve tweeverdieners aan te trekken in deze woonkernen blijft een aantrekkelijk aanbod van gezinswoningen belangrijk.
• De kleinere woonkernen (Rossem, Imde, Eversem, Westrode, Slozen, Sint-Brixius-Rode, Oppem, Meuzegem) blijven gespaard van nieuwe uitbreidingen.
• Het bouwen in watergevoelige gebieden moet je maximaal vermijden.
7. Openbaar Domein en Groenonderhoud
Het openbaar domein staat ten dienste van iedereen en dat verdient een goed onderhoud. Hiervoor rekenen we op de Uitvoerende Diensten. De voorbije bestuursperiode werden de Groendienst en de Technische dienst samengevoegd. Dit met als doel de interne samenwerking te bevorderen. N-VA streeft ernaar deze diensten verder te professionaliseren. Men evolueert van een ‘ad hoc’ beleid naar meer planning, kennis en kunde.
7.1 Groenonderhoud
• Het voeren van een veiligheidsmaaibeurt midden mei wordt verdergezet en liefst nog meer uitgebreid. N-VA wenst een soepelere toepassing van het bermdecreet waarbij de klemtoon méér komt te liggen op een intensiever bermbeheer. Sneller maaien op knelpunten (fiets- en voetpaden, op kruispunten, smalle wegen,…) takken snoeien, is nodig om de veiligheid te waarborgen.
• N-VA wil blijvend op hoog niveau investeren in de nodige middelen en machines voor de Groendienst. Zo moet het nieuwe gemeentebestuur o.m. een knoop doorhakken over het maaien van de bermen. Het huidig toestel is stilaan aan vervanging toe.
• De komende jaren moet prioriteit worden gegeven aan extra onkruidbestrijding. Door het Europees verbod op chemische onkruidbestrijdingsmiddelen is dit een ongelijke strijd. Indien men minder onkruid wil in het straatbeeld dan zal men meer groenarbeiders moeten inzetten dan vandaag.
• Als partij vragen we de evaluatie over het in beheer nemen van het openbaar groen op de gewestwegen. Het huidig onderhoud van Agentschap Wegen en Verkeer kan echt veel beter! De gemeente kan dit in eigen beheer nemen en het onderhoudsniveau verbeteren, hoewel daar een prijskaartje tegenover staat.
• Het Lokaal Bestuur staat garant voor propere en toegankelijke kerkhoven. Het onkruid wordt tijdig verwijderd zodat men het hele jaar door op een waardige manier een bezoek kan brengen aan het kerkhof.
• Boom- en plantvakken bij (ver)nieuw(d)e straten worden onderhoudsvriendelijk ingericht. Zo vermijd je dat ze voortdurend uitpuilen van het onkruid.
• Men werkt een veegplan uit voor de borstelveegmachine. Men zorgt voor extra personeelsinzet zodat dit toestel alle werkdagen operationeel is.
• In en rond belangrijke publieke zones - bv. Winkelstraten - moet er minimaal 4x per jaar geveegd worden met het borstelveegmachine. We onderzoeken de mogelijkheid om extra reinigingsbeurten uit te voeren tijdens het weekend, bv. door jobstudenten in te zetten.
• Men behoudt het vervroegd uitzetten van de bladkorven. Ten laatste tussen 15 en 31 oktober zet men de bladkorven uit zodat ze klaar staan tegen de massale bladval.
• Op de Vilvoordsesteenweg vervroegt men het snoeien van de hagen. Dit moet er de verkeersveiligheid waarborgen.
7.2 Openbaar domein
• Wegeniswerken worden zo snel mogelijk met de burger gecommuniceerd: via de website, via brieven voor de omwonenden en via Hoplr.
• Men waakt over de goede uitvoering van werkzaamheden door nutsmaatschappijen. Zij moeten het openbaar domein achterlaten in minstens even goede staat als bij de start van hun werken.
• N-VA Meise-Wolvertem wil inzetten op het gebruik van een online app of soortgelijke
digitale toepassing waarmee je problemen als putten in het wegdek kan melden bij het Lokaal Bestuur.
• De komende bestuursperiode wil N-VA meer kleine, publieke rust- en recreatieplekken aanleggen. Deze zijn waardevol om het sociaal weefsel te verbeteren. De omgeving van het Administratief Centrum wordt nu ingericht als park. Net als voor de Sportschuursite organiseert het Lokaal Bestuur hier een intensief participatietraject voor. Enkele suggesties vanuit de N-VA: loop- en wandelparcours, petanqueterreinen, bloemenweide, picknickbanken, extra groen, calisthenics, enzovoort.
8. Mobiliteit en parkeren
N-VA verzet zich tegen ‘het wegpesten’ van de wagen in onze dorpen. De wagen heeft zijn plaats, ook in de dorpskern. Je moet mensen zeker stimuleren om meer de fiets te nemen. Geloof echter niet dat de fiets voor alles een oplossing is. Daarom is het voor de N-VA belangrijk dat de dorpscentra vlot bereikbaar blijven, ook met de wagen. Het is een utopie om een dorpskern als Meise of Wolvertem autovrij te maken. De fiets is niet voor iedereen een valabel alternatief, denk daarbij aan ouderen, mindervaliden, leveranciers, koerierdiensten, handelaren enzovoort.
8.1 Parkeerbeleid
• De blauwe zone in beide dorpscentra werkt. Ze zorgt voor meer rotatie van parkeerplaatsen op drukke plekken. Er zijn echter wel verbeterpunten. Binnen de blauwe zones bakent men parkeerplaatsen af met een kortere parkeerduur (bv. 30 of 60 minuten). Zo verhoogt men de roulatie op specifieke punten waar dat een meerwaarde geeft nabij bakkers, slagerijen, frituren,...).
• Het drastisch verminderen van het aantal parkeerplaatsen in de dorpscentra is helemaal geen goed idee. Bij de herinrichting van de dorpscentra moet men rekening houden met de middenstand, bewoners, horeca enzovoort. Zij moeten meer inspraak krijgen. Meer kwalitatieve ruimte met groen en ontharding is wenselijk, alhoewel er een goed evenwicht moet zijn.
• Daar waar het kan voeren we een ‘parkeergeleidingssysteem’ in. Op deze manier vermijden we nodeloos rondrijden van wagens op zoek naar een parkeerplaats.
• We houden vast aan de norm van 1,5 parkeerplaatsen per nieuwe woongelegenheid bij appartementsgebouwen.
8.2 Snelheid
• Waar overdreven snelheid problemen geeft, opteert men in de eerste plaats voor het zetten van snelheidsinformatieborden. Die geven onmiddellijk je snelheid weer en tonen of je al dan niet te snel rijdt. Voor een overgroot deel van de bestuurders is zo’n snelheidsinformatiebord voldoende om hun snelheid te milderen.
• Bij de heraanleg van wegen worden straten zo ingericht dat de gekozen snelheidslimiet logisch, natuurlijk en redelijk aanvoelt voor bestuurders én bewoners.
8.3 Doorstroming verbeteren
Sluipverkeer is een hardnekkig probleem. Vaak ontstaat het doordat de doorstroming op de hoofdwegen stroef loopt. In plaats van onmiddellijk alle zijwegen af te sluiten moet men de doorstroming op die hoofdwegen trachten te verbeteren. Eén knip teveel kan voor nog meer sluipverkeer zorgen.
• De gemeente past, waar mogelijk, het STOP-principe niet toe op de belangrijke doorgangswegen.
• Op doorgangswegen is men zuinig met snelheidsremmende maatregelen die de doorstroming verminderen of hinderen.
• Men optimaliseert de voorrangsregelingen op hoofdwegen en de afstelling van verkeerslichten.
• De snelheidslimiet op hoofdwegen moet voldoende ‘aantrekkelijk’ zijn om te vermijden dat bestuurders de kleine omwegen gaan opzoeken.
• De weginfrastructuur moet leesbaar zijn. Weggebruikers moeten intuïtief begrijpen waar hun plaats is en wie er voorrang heeft. Overbodige verkeersborden worden vermeden en verwijderd.
8.4 Toegankelijkheid
• De toegankelijkheid van voetpaden op parkeerplaatsen vindt de N-VA belangrijk, in het bijzonder nabij woonzorgcentra en dorpskernen. De komende heraanleg van de dorpscentra is een unieke kans om de hele omgeving 100% toegankelijk aan te leggen voor mensen in een rolstoel, zo toegankelijk mogelijk voor menseen die minder goed te been zoals groot-ouders of jonge ouders met een kinderwagen.
• De parkeerplaatsen voor minderbeweeglijke validen zijn vaak niet breed of lang of plat genoeg, of ze liggen op de verkeerde locatie. Die parkeerplaatsen voorrolsteolgebruikers worden aangelegd volgens de juiste normen met een minimale vrije breedte van 4,5 meter.
• Bij stedenbouwkundige omgevingsaanvragen voor gebouwen met een openbaar karakter houdt men rekening met de toegankelijkheid.
• N-VA maakt werk van een kritische analyse van de huidige buslijnen in onze gemeente. In samenspraak met de vervoerregio Vlaamse Rand maken we goede afspraken om onze burgers zo optimaal mogelijk het openbaar vervoer te laten nemen.
8.5 Speelstraten
• Tijdens de zomermaanden mogen buurtbewoners een speelstraat aanvragen voor hun kinderen. Speelstraten worden uitsluitend toegelaten wanneer dat veilig te organiseren valt in straten waar de woonfunctie primeert.
8.6 Wegenwerken
• De goede organisatie, coördinatie en communicatie over tijdelijke wegenwerken is een werkpunt. De gemeente moet nauwer toekijken dat aannemers correct signaleren, hun verplichtingen nakomen en bewoners begrijpbaar informeren. Wanneer straten volledig of tijdelijk worden afgesloten moeten alle inwoners van de straat een informatieve brief krijgen.
• De gemeente zorgt ervoor dat de lokale overheid, intercommunales en hogere overheden
samenwerken en overleg plegen alvorens grote infrastructuurwerken te doen. Alles wordt op elkaar afgestemd. Aannemers of derden die zich hier niet aan houden, zullen behoudens overmacht) gepaste compenserende maatregelen moeten nemen om de overlast te vergoeden.
9. Sport
Sport brengt mensen samen. Onder impuls van de N-VA investeerde het gemeentebestuur fors in haar sportinfrastructuur: in de Sportschuursite (Nicolle Van den Broeckpark), in het zwembad De Wauwer, in nieuwe petanqueterreinen, in een looppiste in het Neromhof voor joggers, het dak van de sporthal werd vernieuwd, in nieuwe kunstgrasvelden op de voetbalsites, enzovoort. N-VA Meise-Wolvertem wil op dat élan doorgaan en verder investeren. We onderschrijven het memorandum van de Sportraad zonder enige afwijking. De sportinfrastructuur blijft in eigen beheer aan toegankelijk huurtarieven. Daarbij mag men het belang van de lokale sportverenigingen niet onderschatten: zij zorgen mee voor een bruisende gemeente.
9.1 Infrastructuur
• Vernieuwing én uitbreiding Sportschuur in Wolvertem: In navolging van de omgeving rondom de Sportschuur nemen we nu het gebouw zelf onder handen. Er wordt een toekomstplan uitgewerkt voor de Sportschuur. Bij opmaak van dat plan worden de sportverenigingen intens betrokken. Gelet de hoge bezettingsgraad lijkt een uitbreiding van de Sportschuur nodig, want jaar na jaar stijgt de vraag naar meer beschikbare uren / sportruimte.
• Het zwembad De Wauwer blijft een hoeksteen van het lokaal sportbeleid. Een privatisering van het zwembad zoals in andere gemeenten is uitgesloten voor de N-VA. Het zwembad moet laagdrempelig toegankelijk blijven voor iedereen.
• Men organiseert een proefproject waarbij de toegang tot het zwembad een jaar lang gratis wordt voor Meisenaren. Als de resultaten gunstig zijn bestendigt men deze maatregel.
• N-VA gaat voluit voor een nieuw skatepark. Er komt een betonnen skatepark zodat de jeugd niet hoeft uit te wijken naar buurtgemeenten.
• Voor andere belangrijke sportinfrastructuur (De Nekker, Sporthal Meise,…) wordt in kaart gebracht welke essentiële investeringen nodig zijn in de komende legislatuur. De nodige investeringen worden ingepland.
• N-VA wil sportinfrastuctuur digitaal reserveren mogelijk maken: Als sportvereniging en/of of gebruiker moet je de sportzalen en andere infrastructuur digitaal kunnen reserveren. De huidige papieren uithangborden zijn achterhaald en vaak niet meer up-to-date. Door digitaal reserveren mogelijk te maken zorg je voor een nog betere benutting van de sportinfrastructuur.
9.2 Sportclubs
• Meise telt vele sportverenigingen. Zij leveren enorm waardevol werk. N-VA hecht veel belang aan het ondersteunen van die verenigingen. Alle subsidiebudgetten voor verenigingen worden minstens geïndexeerd.
• Zoals het Memorandum van de Sportraad stelt, zijn sportverenigingen géén bedrijven: ze bestaan dankzij de talrijke vrijwilligers. Onnodige administratie is uit den boze. Daarom moet het subsidiebeleid eenvoudiger.
• Om sportverenigingen beter te ondersteunen pleit N-VA voor een hogere basistoelage per sportclub. Dit moet startende of kleinere sportclubs meer ademruimte geven om te groeien.
• Het Lokaal Bestuur moet buitengewone, bijzondere sportmanifestaties meer promoten en stimuleren. Het subsidiereglement heeft nood aan meer bekendheid, zodat verenigingen er vaker beroep op doen. Aansluitend moet er een beleid komen voor topsporters.
10. Cultuur en bibliotheek
N-VA draagt het cultuurbeleid een warm hart toe. Cultuur draagt ontegensprekelijk bij aan de Vlaamse identiteit van Meise. GC De Muze moet haar programma richten op voorstellingen die aantrekkelijk zijn, die veel volk aantrekken en de infrastructuur maximaal benutten. Het cultuurhuis wordt gehandhaafd voor kleinere voorstellingen, activiteiten en vergaderingen van verenigingen. De gemeente werkt waar mogelijk samen met gemeentelijke verenigingen om het cultuuraanbod verder uit te breiden. De verschillende culturele actoren gaan zelf ook op zoek naar meer samenwerkingen in en buiten Meise.
10.1 GC De Muze
• De Muze biedt het perfecte podium om de Vlaamse cultuur en identiteit uit te dragen in Meise. Haar belangrijkste doel is cultuurparticipatie, verbinding en gemeenschapsvorming creëren voor alle Meisenaren. Maar stijgende artiestenprijzen mogen niet ten koste gaan van de kwaliteit. De N-VA streeft ernaar om de werkingskosten van De Muze te verhogen.
• De N-VA hecht belang aan de samenwerking met De Zandloper (Wemmel) en wil deze absoluut voortzetten.
• De UITpas biedt meer voordelen om deel te nemen aan het cultuuraanbod voor een bredere groep van Meisenaren.
• GC De Muze zet zijn deuren open voor meer zaalverhuur. Dit zetten we meer in de kijker. De inkomsten die gegenereerd worden door extra verhuur vloeien terug naar de eigen werking.
10.2 Cultuurhuis
• Tegenwoordig zijn bibliotheken niet meer alleen plekken van informatievoorziening en kennisoverdracht, ze dragen ook steeds meer bij aan het sociale en culturele leven. De N-VA ziet in de toekomst de bibliotheek en het cultuurhuis samen als een 21e eeuwse gemeenschapshub.
• Tijdens de komende bestuursperiode maakt men werk van de renovatie van het Cultuurhuis, mits subsidiëring.
10.3 Bibliotheek
• De Bibliotheek speelt een waardevolle socialere rol in de toekomst. Het is een verbindende factor en een veilige plek, een baken in de lokale gemeenschap, waar verhalen in boeken én van mensen centraal staan.
• We intensifiëren de samenwerking met de scholen. Meer leesmomenten stimuleren de taalvaardigheid.
• Het aanbod aan boekenruilkastjes wordt verder uitgebreid. De bibliotheek voorziet telkens een uitgebreid startpakket voor deze ruilkastjes.
• Men zet in op nieuwe initiatieven rond mediawijsheid. De bibliotheek zet haar digitaal aanbod verder in de kijker en voorziet verder in boeiende digitale workshops.
• Men maakt werk van een krantje voor en door anderstaligen in Meise. Dit project wordt getrokken door het Centrum voor Volwassenenonderwijs en ondersteund door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met Taal in Praktijk (Oefenkans Nederlands).
10.4 Erfgoed
• We koesteren Berla13 als een belangrijke partner die bijdraagt aan het rijke culturele leven in Meise.
• Culturele tradities worden in ere gehouden. Het herdenken van gesneuvelden en slachtoffers is en blijft belangrijk. Samen met de oudstrijdersbeweging herinner je burgers vandaag aan de gruwelen van oorlog.
10.5 Toerisme
• De Plantentuin, groene omgeving en rurale vlakten kunnen meer dan ooit toeristen lokken naar onze gemeente. We zorgen voor meer zichtbaarheid van onze toeristische troeven op internet en brochures en zetten onze overnachtingsmogelijkheden in the picture.
11. Jeugd
De N-VA wil een positief en veilig klimaat creëren voor onze kinderen en jongeren. Ze moeten alle kansen krijgen om zich te ontplooien en te amuseren. Dit wordt doorgetrokken naar het jeugdbeleid. Er zijn grote uitdagingen qua jeugdinfrastructuur. Ze verdienen meer aandacht in het beleid van de gemeente. Daarom wil N-VA investeren in moderne jeugdinfrastructuur.
11.1 Speelinfrastructuur
• We gaan op hetzelfde élan verder in het bouwen van extra speelpleintjes en speeltoestellen. Dit zorgt voor meer ontmoetingsplekken en sociale contacten. Participatie van de kinderen is hierbij een must, bv. via een kinderraad.
• Parken en pleinen worden ingericht met behoud van ruimte om te spelen. We voorzien meer speelgelegenheden met aandacht voor inclusieve speeltoestellen zodat elk kind een plek heeft om te spelen.
• Speelbossen moeten toegankelijk zijn, ongeacht het seizoen.
• Voor de N-VA is spelen geen overlast. We stimuleren de speelstraten.
11.2 Jeugdinfrastructuur
• N-VA biedt een oplossing voor Jeugdhuis Knodde & de Chiro Meise. Beide verenigingen bieden we ruimte op de site v/d pastoriewoning in de Brusselsesteenweg.
• We zoeken een goede locatie voor een ontmoetingsruimte (jeugdhuis/inloophuis) in Wolvertem. Samen met de (jeugd)verenigingen van site De Linde gaat men via participatiemomenten aan de slag om een toekomstvisie voor deze site uit te werken.
• N-VA is voorstander om vanuit de gemeente de kosten van de huisvesting te dragen voor de jeugdverenigingen die gehuisvest zijn in gemeentelijke gebouwen. Andere jeugdverenigingen, in niet-gemeentelijke gebouwen, blijven we verder financieel ondersteunen.
• N-VA wenst een extra focus te leggen op vrijetijdsactiviteiten voor tieners en meer activiteiten voor hen uit te werken.
• We zoeken een goede locatie voor een ontmoetingsruimte (jeugdhuis/inloophuis) in Wolvertem. Samen met de (jeugd)verenigingen van site De Linde gaat men via participatiemomenten aan de slag om een toekomstvisie voor deze site uit te werken.
11.3 Kinderopvang
• De nood aan kinderopvang is groot. Met een starterspremie trek je nieuwe kinderopvangplekken naar Meise.
• De gemeente als regisseur zorgt voor een kwalitatief aanbod naschoolse opvang (BOA). Hiermee optimaliseer je de benutting van schoolgebouwen buiten de schooluren.
• We blijven inzetten op een kwalitatieve speelpleinwerking, met opleidingen voor de animatoren.
12. Bruisend dorpsleven en feestelijkheden
We hebben de voorbije jaren te weinig ingezet op bruisend leven in Meise-Wolvertem. N-VA wilt gaan voor meer leven in de brouwerij. De gemeente moet niet alleen zelf meer organiseren, het moet ook via het gemeenschapsleven de juiste omgeving scheppen om een bruisend dorpsleven te bekomen. De regels om iets te organiseren moeten voldoende laagdrempelig zijn. Een klantvriendelijke uitleendienst voor verenigingen is daarbij belangrijk. De gemeente moet zelf ook een tandje bijsteken: door meer evenementen te organiseren versterk je het lokale sociale weefsel.
12.1 Evenementen
• N-VA stelt voor om Jââz in Mââz voortaan 2x per jaar te organiseren. Het is een goede zaak voor de horecazaken, iedereen amuseert zich én we bieden een podium aan lokaal talent.
• Tijdens de zomermaanden organiseert men in de dorpskernen extra, nieuwe evenementen: men zet een podium op de dorpspleinen en organiseert tijdens de weekends kwalitatieve optredens, voorstellingen, stand-up comedians, enzovoort. Verenigingen die een centje willen bijverdienen mogen er drank- en/of eetstandjes uitbaten. Zo spijzen zij ook hun verenigingskas.
• In samenspraak met de adviesraden evalueert men de aanvraagprocedure voor evenementen en de gebruiksvriendelijkheid ervan.
• Voor de jeugd wordt er, binnen de KLM zone, een uniform fuifcharter opgesteld.
• We werken aan een uitbreiding van het evenementenreglement voor horecazaken, buurtcomités, en middenstandverenigingen om nieuwe evenementen financieel te ondersteunen.
• Vlaanderen Feest! wordt meer in de verf gezet met kwalitatieve optredens en activiteiten voor jong en oud. Het moet een echt dorpsfeest worden.
• Bij de heraanleg van de dorpskernen houdt men rekening met de publieke evenementen.
• De Plantentuin, Eddy Merckx, Ann Christy enzovoort maken deel uit van het DNA van de gemeente. Bij nieuwe evenementen heeft men oog om dat in de kijker te zetten.
12.2 Infrastructuur & Uitleendienst
• Het Lokaal Bestuur evalueert de aankoop van een eigen podiumwagen en/of een 2de WC-wagen.
• De gemeente investeert in een betere uitleendienst met een ruimer aanbod: hiermee geef je verenigingen meer mogelijkheden om boeiende activiteiten te creëren. Samen met hen wordt nagegaan welke de voornaamste noden zijn. Waar mogelijk versoepelen we het uitleenreglement zodat verenigingen er makkelijker beroep op mogen doen.
• Voor de renovatieplannen van de Sportschuur onderzoekt men de haalbaarheid van een ‘evenementenzaal’ op het gelijkvloers. Die moet dienen voor gecombineerd gebruik: een extra sporthal tijdens de weekdagen en een evenementenzaal tijdens het weekend voor het gemeenschapsleven (fuifruimte, eetfestijnen, beurzen, optredens,enz. )
• Men schakelt de schoolgebouwen méér in buiten de schooluren voor alternatieve doelen, bv. dans- en yogalessen.
13. Onderwijs
Een kwaliteitsvol onderwijs is de bron voor toekomstige welvaart. We investeren in een kwaliteitsvol aanbod, de schoolinfrastructuur en in de mensen die elke dag in de klas het beste van zichzelf geven. Nederlands als omgangstaal in de klas en op de speelplaats is voor N-VA een evidentie. De kwaliteit van het onderwijs evolueert niet goed. Leerkrachten dienen terug de handvaten in handen krijgen, die ze decennia geleden in handen hadden. Leerkrachten moeten zich focussen op hun kerntaak: kennis bijbrengen.
13.1 Scholen
• Voor ieder kind uit Meise moet je een plaats in een lokale school bieden. Het is belangrijk dat elk kind in zijn of haar gemeente naar school mag gaan. Nabijheid is een primair criterium bij digitale toewijzing.
• N-VA investeert in een moderne schoolinfrastructuur: We maken werk van een grondige renovatie van de Leertuin. De gemeentelijke basisschool van Sint-Brixius-Rode komt in aanmerking voor capaciteitsuitbreiding. We behouden de uitbreidingsmogelijkheden van de Fusieschool.
• Via de scholenkoepel moet er aandacht zijn voor pesten op school. In samenwerking met alle betrokken partijen komt er een concreet actieplan tegen pesten.
• Schoolgebouwen worden na de schooluren – waar mogelijk – multifunctioneel ingezet voor andere doeleinden (bv. voor jeugd-, sport- en cultuurverenigingen).
13.2 Nederlands
• De directie en leerkrachten zijn de ambassadeurs bij uitstek om het Nederlands bij ouders én kinderen te stimuleren, in en rondom de school.
• Kinderen met taalachterstand Nederlands genieten extra ondersteuning. Jaarlijks maken we middelen vrij om activiteiten buiten de schoolmuren te organiseren. De taalproblematiek is in veel basisscholen een enorme uitdaging. De Nederlandse taal verbindt alle inwoners. We zetten stevig in op Nederlands als omgangstaal in de klas én op de speelplaats. We verwachten hier ook een zichtbare betrokkenheid van de ouders.
• Het Lokaal Bestuur organiseert zomerscholen. Kinderen spijkeren er hun kennis van het Nederlands en wiskunde bij, afgewisseld met sport en spel. Er is niets zo sociaal als een kind dat met gelijke kansen naar de start van een nieuw schooljaar gaat.
13.3 Schermtijd
• Recente studies wijzen uit dat de impact van schermen en sociale media immens is opde ontwikkeling van kinderen. Men werkt samen met de gemeentescholen een beleid uit rond gezond smartphone-gebruik en schermtijd bij kinderen. Ouders kunnen dit gebruiken als handvest/leidraad om schermtijd te beperken.
13.4 Muziekacademie
• Volgens een nieuw Pisa-onderzoek scoren Vlaamse jongeren goed op het vlak van creatief denken. In Meise bestaat er een sterk aanbod muzische vorming via de muziekacademie en biedt men de nodige middelen voor een kwaliteitsvolle werking. We vinden het belangrijk dat artistieke vakken en muzische vorming niet in de vergeethoek geraken.
14. Welzijn & OCMW
N-VA staat voor een sociale, warme en gastvrije samenleving. Men heeft rechten maar natuurlijk ook plichten. Alleen dan is ons maatschappijmodel duurzaam.
14.1 Jonge gezinnen
N-VA staat voor een beleid op maat van jonge gezinnen. We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid, want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.
• Voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang is een prioriteit.
• Voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling worden waar mogelijk voorrangsregels ingebouwd.
• Het bestaande digitaal loket kinderopvang is en blijft een belangrijk instrument voor jonge ouders en wordt jaarlijks geoptimaliseerd.
• Er wordt binnen het beleid voldoende ingezet op aandacht voor nieuwe gezinsvormen zoals nieuw samengestelde gezinnen, ouders met gelijk geslacht en éénoudergezinnen.
• We wijzen éénoudergezinnen en anderen die ervoor in aanmerking komen duidelijk de weg naar de sociale voordelen die bestaan.
• Zowel de voorschoolse als buitenschoolse kinderopvang blijven in het beheer van het Lokaal Bestuur.
14.2 Senioren
Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is volgens N-VA een nuttig instrument om de noden en wensen van 65-plussers in kaart te brengen.
• Het vrijwilligersloket, dat hulpvragen en hulpaanbod aan elkaar linkt, biedt 65-plussers de kans om blijvend een actieve rol op te nemen binnen de samenleving. Dit initiatief wordt verder uitgebreid en geprofessionaliseerd.
• N-VA dringt er op aan een seniorenconsulent aan te werven als eerste aanspreekpunt voor ouderen van onze gemeente. Het Lokaal Bestuur bundelt alle relevante informatie voor 65-plussers in een ‘Seniorengids’ of ‘Seniorenbeurs’ om zeker te stellen dat iedereen toegang heeft tot alle beschikbare informatie.
14.3 Lokaal dienstencentrum
Het lokaal dienstencentrum organiseert activiteiten van algemeen informatieve, vormende en recreatieve aard. Het laat de mensen toe langer zelfstandig in hun vertrouwde omgeving te leven. Het dienstencentrum is een onmisbare schakel in het lokale ouderenbeleid.
• N-VA wil meer inzetten op intergenerationele activiteiten binnen en buiten het dienstencentrum (sport, creatieve ateliers, paaseierenraap, uitstappen, optredens, samenwerkingen met scholen,….)
• Er is nood aan creatie en inrichting van zowel formele als informele ontmoetingsplaatsen voor senioren.
• We willen méér inzetten op alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen: warme maaltijden aan huis, gezinshulp, thuiszorg.
• In navolging van het succes van dagopvang, is ook nachtopvang voor oudere zorgbehoevenden van maatschappelijk belang.
14.4 Zorg, gezondheid en preventie
Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering. Voor wie zorgt moet ook gezorgd worden.
• Het Lokaal Bestuur organiseert een centraal zorgloket in het Sociaal Huis als een toegankelijk aanspreekpunt voor inwoners met vragen rond zorg en gezondheid.
• Communicatie en samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone verder stimuleren.
• We ondersteunen Vlaamse preventie- en sensibiliseringscampagnes op vlak van gezondheid, zoals bevolkingsonderzoeken, vaccinaties, … Alle beschikbare informatie wordt met de inwoners gedeeld.
• Het mantelzorgcafé en de gemeentelijke zorgpremie, als blijk van waardering en ondersteuning aan hen die zorgen, blijven in stand.
• Het beleid rond AED-toestellen, reanimatie- en eerstehulpcursussen voor onze inwoners wordt verdergezet.
• Meise is een inclusieve gemeente, ook voor mensen met een beperking. De aandacht hiervoor in alle lokale beleidsdomeinen moet versterkt worden. Met een integrale toegankelijkheid van alle openbare gebouwen en domeinen kunnen inwoners met een beperking zich zonder zorgen verplaatsen (straten, winkels, bushaltes, enzovoort).
• Het Lokaal Bestuur richt een adviesraad op voor personen met een beperking om hen nauwer te betrekken bij het lokale beleid.
• N-VA erkent de nood aan prikkelarme momenten. Deze geven mensen met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit of ook ouders met jonge kinderen de kans om evenementen rustig te beleven, zonder dat ze overprikkeld raken. Zo krijgt iedereen de kans om te genieten. Waar mogelijk willen we bij geschikte evenementen prikkelarme momenten inlassen.
14.5 Sociale dienst
De Sociale Dienst helpt mensen in nood bij o.a. geldzaken, schulden en zorg. Ondersteuning moet voor iedereen laagdrempelig zijn. N-VA staat voor een evenwicht tussen rechten en plichten.
• Kinderarmoede krijgt onze absolute aandacht. Via het GBO (Geïntegreerd Breed Onthaal) wordt de problematiek in kaart gebracht en aangepakt. Onze kinderen verdienen een goede start en ondersteuning voor het verdere leven. Via de UIT-pas worden culturele en recreatieve mogelijkheden aangeboden aan sociaal tarief. De gemeente ondersteunt de werking van de babytheek, waar ouders en grootouders materiaal kunnen ontlenen aan een heel voordelig tarief.
• Bij uitkering van leeflonen wordt steeds een contract (GPMI) opgemaakt. De uitvoering van het contract wordt strikt opgevolgd en indien nodig gesanctioneerd. Doelstelling van het contract zijn o.a. Nederlandse lessen volgen om kans op tewerkstelling te bevorderen, instappen in begeleidende trajecten om zo snel mogelijk zelfredzaam te zijn.
• Langdurige werklozen kunnen via gemeenschapsdienst worden ingeschakeld in de werking van het dienstencentrum, de groendienst of in scholen. De maatregel is bedoeld om werklozen weer dichter bij de arbeidsmarkt te brengen.
• De opvang in lokale opvanginitiatieven wordt afgebouwd. Collectieve opvang, georganiseerd door de Federale overheid, geniet onze voorkeur. Zo komt er meer tijd vrij voor sociale dienstverlening.
• Wij steunen het concept van ‘de sociale kruidenier’ ook voor inwoners van Meise, aangeboden via buurgemeenten Vilvoorde of Strombeek (Grimbergen), we werken aan een nauwere samenwerking.
• In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat ook scholen opvolging voorzien rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
• We vinden het belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een cliënt steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren en ook een huisbezoek brengen, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid en misbruiken daardoor kunnen uitsluiten.
15. Dierenwelzijn
N-VA maakt van dierenwelzijn een prioriteit. Onnodig dierenleed is volstrekt uit den boze. Ook in de nieuwe bestuursperiode mag u op N-VA rekenen om de stem van de dieren te laten spreken in het gemeentebestuur. Waar mogelijk treft het Lokaal Bestuur maatregelen dat dierenwelzijn bevorderen.
15.1 Dierenleed
• Het Lokaal Bestuur stelt een medewerker aan specifiek voor dierenwelzijn. Hij/zij krijgt de nodige tijd om het beleid rond dierenwelzijn uit te werken en vorm te geven.
• Men werkt samen met de regionale dierenasielen.
• De politiezone moet beschikken over politie-inspecteurs met een echte specialisatie in de dierenwelzijnswetgeving. Het voltallige politiekorps krijgt ook de nodige vorming over de wetgeving rond dierenwelzijn.
15.2 Gezelschapsdieren
Gezelschapsdieren zijn geen gebruiksgoederen. Zowel de koper als de verkoper heeft zijn verantwoordelijkheid. Het aanschaffen van een huisdier moet een weloverwogen keuze zijn.
• Het Lokaal Bestuur ondersteunt bovenlokale campagnes op een assertieve manier om het aantal impulsaankopen van huisdieren te doen verminderen.
• Huiskatten dienen te worden gesteriliseerd en gechipt. In het geval van straatkatten staat de gemeente in voor de kosten van sterilisatie.
• Alle huisdieren moeten gechipt worden. Eigenaars moeten blijvend gesensibiliseerd worden om de chipgegevens openbaar te maken.
15.3 De publieke ruimte
• Vuurwerk zorgt bij vele dieren voor stress, angst en paniek, soms zelfs met dodelijke afloop. N-VA pleit daarom voor een blijvende sensibilisering van de inwoners rond het vuurwerkverbod en diervriendelijk alternatieven.
• Er wordt nauwer toegekeken op hoe men omgaat met huisdieren in de publieke ruimte (bv. loslopende honden, niet opruimen van hondenpoep). Men zet in op sensibilisering. Bij hardleerse baasjes gaat men over tot verbaliseren.
15.4 Hondenlosloopweiden
Vlaanderen telt 1,5 miljoen honden, één gezin op vier heeft een hond in huis. Maar lang niet iedereen heeft een grote tuin waar de hond vrijuit kan lopen. En honden ravotten ook graag eens met andere honden, terwijl de hondenbaasjes met elkaar praten. ‘
• Net als de voorbije jaren zoeken we voluntaristisch naar geschikte locaties voor hondenlosloopweiden.
15.5 Fauna & flora
• De natuur is zonder twijfel zeer belangrijk voor dierenwelzijn. Daarom moet je de lokale fauna en flora zo goed mogelijk beschermen in het belang van dierenwelzijn.
• Men heeft oog voor een goede biodiversiteit ten voordele van de fauna & flora: insectenhotels, nestkasten voor vogels, schuilplaatsen voor vleermuizen enzovoort.
16. Lokale Economie, handel, diensten en Horeca
De middenstand zorgt mee voor bruisende dorpskernen. Niets zo lekker als goed vers brood van bij onze plaatselijke bakkers of lekkere vleeswaren van de lokale beenhouwer. Tijdens deze bestuursperiode werden heel wat initiatieven genomen: Er kwam een medewerker voor Lokale Economie, het nieuwe marktplan, de inrichting van een blauwe zone om de parkeerdruk aan te pakken, het traject met de profploeg, de dag van de Korte Keten, enzovoort. N-VA wil verder maatregelen nemen om de middenstand te stimuleren, samen met de lokale ondernemers.
16.1 Middenstand
• N-VA pleit voor de oprichting van een formele adviesraad ‘lokale economie’. Die moet het gemeentebestuur adviseren over thema’s die de lokale middenstand aanbelangen. Zo verhoogt de wederzijdse wisselwerking qua informatie, ideeën, stand van zaken dossiers enzovoort.
• Men werkt, samen met de middenstandsverenigingen, een brochure ‘lokale economie’ uit. Deze brochure bevat alle nodige informatie voor startende ondernemers, waar men met vragen terecht kan, wat de grote evenementen in de gemeente zijn, welke regels men moet volgen, welke premies en ondersteuningsmogelijkheden er zijn.
• Voor aanbestedingen blijven we maximaal beroep doen op lokale handelaars. Nabijheid moet een belangrijk onderdeel van de beoordelingscriteria zijn bij
overheidsaankopen.
• In overleg met de middenstandsverenigingen verhogen we het budget voor hun werking. In ruil vraagt de gemeente tegenprestaties zoals bv. bij lokale evenementen.
• Via startpremies bestrijdt men leegstand en helpen we startende lokale ondernemers. Tegelijkertijd verhogen we de leegstandsbelasting voor langdurige leegstand van winkelpanden (>2 jaren). Een initiatief van de Vlaamse overheid om Lokale Besturen te ondersteunen bij het uitwerken van beleidsmaatregelen om de lokale economie te steunen.
• We ondersteunen/versterken initiatieven van de lokale economie, zoals de avondmarkt Wolvertem, Dag van de Korte Keten, ‘Place Roial’,….
• Een van de belangrijkste beslissingen die het succes van jonge ondernemingen zal bepalen, is de locatie van hun zaak. Helaas weet men niet altijd op voorhand welke locatie gunstig of ongunstig is. Een goede manier om deze knoop door te hakken is om zich ergens tijdelijk te vestigen als een pop-up. Zo ontdekken jonge ondernemers of hun concept en locatie een winnende combinatie zijn. N-VA wil daarom pop-up concepten, die bijdragen tot bruisende dorpskernen faciliteren.
• In de afgebakende winkelgebieden wordt nog meer ingezet op de netheid.
• We onderzoeken of de UIT-pas voordelen ook uitgebreid kunnen worden naar het stimuleren van aankopen bij lokale handelaars.
16.2 Horeca
• N-VA is vragende partij om de Foyer van De Muze in concessie te geven aan een zelfstandige uitbater. Zo creëer je een ‘nieuwe’ horecazaak in het centrum van Meise.
• N-VA is géén voorstander van een belasting op terrassen. Vele horecazaken hebben het al moeilijk, laat staan dat je ze nog gaat belasten. Daarentegen willen we horecazaken stimuleren om een terras aan te vragen, binnen een correcte regelgeving.
• Men gaat samenwerken met de Plantentuin om méér bezoekers naar de plaatselijke horeca te leiden. Zo verbetert men de wayfinding15 vanuit de plantentuin.
• Men onderzoekt de mogelijkheid om aansluitend bij voorstellingen in De Muze bezoekers toe te leiden naar lokale horecazaken.
17. Landbouw en korte keten
Meise heeft een rijke traditie als landbouwgemeente. Momenteel bestaat meer dan de helft van het grondgebied uit landbouwgrond. Ze zijn mee verantwoordelijk voor het groene karakter van de gemeente en de waterhuishouding. Helaas beleven landbouwers moeilijke tijden. Onder meer door klimaatverandering worden ze met alsmaar moeilijkere omstandigheden geconfronteerd. Dit gaat van langdurige droogte of hevige regen, vaker natuurrampen en veranderende seizoenen. Daarnaast wordt ook landbouwgrond schaarser, o.a. door de ‘verpaardisering’. Op lokaal niveau wil N-VA landbouwers ondersteunen via initiatieven zoals bv. meer faciliteren van de korte keten, het herbestemmen - niet enkel van natuur, maar ook van landbouwgrond én minder lasten.
• N-VA is voorstander van een totale vrijstelling van landbouwers op de lokale belasting ‘hinderlijke inrichtingen’. Zo verlaag je de belastingen voor landbouwers.
• In het dossier van de Eversemse Velden herbestemmen we ook naar landbouwgrond. Idem dito voor het dossier Westrode Morgen.
• In de Milieuraad behouden we (minstens) 2 vertegenwoordigers i.p.v. 1 voor de landbouw.
• Men onderzoekt of landbouwers de mogelijkheid kunnen krijgen om gebruik te maken van de (nieuwe) waterbuffers bij langdurige droogte.
• De gemeentelijke scholen werken mee aan de Boerendagen waarbij men leerlingen meer kennis probeert bij te brengen over de land- en tuinbouw.
• Men faciliteert initiatieven om de korte keten te bevorderen (bv. Dag van de Korte Keten).
18. Patrimonium en erfgoed
Het Lokaal Bestuur Meise bezit heel wat belangrijke gebouwen. Al dat patrimonium vereist onderhoud, personeelsinzet en investeringen. Daarom is het belangrijk dat elk gebouw zo optimaal mogelijk wordt benut. Daarom werd er deze bestuursperiode een heuse patrimoniumstudie gemaakt. Daarin werden allerlei zaken in kaart gebracht: bezetting, staat v/h gebouw, noodzakelijke investeringen, enzovoort.
18.1 Gebouwen
• De patrimoniumstudie wordt fijnmaziger uitgewerkt. Men werkt verder aan de lange termijnstrategie voor alle gemeentelijke gebouwen. N-VA Meise wil gebouw per gebouw bekijken wat de waarde is voor onze gemeenschap en welke invulling (privatief of gemeenschapsfunctie) deze krijgt.
• Het Masterplan voor de schoolgebouwen wordt uitgevoerd: men renoveert De Leertuin en bouwt nieuwe klaslokalen in de Gemeentelijke Basisschool Sint-Brixius-Rode.
• Voor de Sportschuur werkt men een toekomstvisie uit. N-VA streeft ernaar om een extra multifunctionele evenementenzaal bij te bouwen16. Die moet dienen voor een combinatie van sport & gemeenschapsleven (eetfestijnen, fuiven, evenementen en andere).
• De Spin heeft nood aan duidelijke politieke keuzes. Het gebouw is uniek dankzij haar natuurrijke omgeving. We zijn er voorstander van om het gebouw te behouden voor gemeenschapsdoeleinden.
18.2 Erfgoed
• In navolging van het achterliggende park wordt nu het Cultuurhuis grondig gerenoveerd. Het is een beschermd monument. Daardoor komt het in aanmerking voor een subsidiëring tot 80% van de renovatiekosten. Men geeft het gebouw nieuwe functies. Daarbij is de maatschappelijke meerwaarde het belangrijkste beoordelingscriterium.
• Het oud gemeentehuis van Wolvertem krijgt een nieuwe toekomst dankzij private investeringen in het gebouw. Het belangrijkste doel is om er eindelijk opnieuw een nuttige bestemming aan te geven.
• Het voormalig gebouw van T’ Verloren Uurke is een beschermd dorpsgezicht en heeft recht op een renovatie en nieuwe bestemming. N-VA legt de prioriteit bij intensief gebruikte gebouwen waar dringend investeringen nodig zijn. Daarom zoeken we een private samenwerking om het gebouw opnieuw een nuttig doel te geven. Het maakt deel uit van een beschermd dorpsgezicht, dus het straatbeeld zal niet drastisch veranderen.
19. Wonen
Er is nood aan kleinere, goed bereikbare woningen. De trend van kleiner wonen nemen we mee in het beleid, hoewel dat niet ten koste mag gaan van het landelijke dorpskarakter. Daarom is er een goede mix nodig van gewone woningen en appartementen. Te veel hoogbouw ondermijnt het dorpsgevoel, verhoogt de verstedelijking en zorgen voor allerlei samenlevingsproblemen. Men moet dus zéér selectief zijn - meer dan in het verleden - over waar men appartementen toelaat. Sociale woningen moeten gaan naar de mensen die er echt nood aan hebben. Als dat niet het geval is, ondermijnt dat het hele draagvlak voor sociale huisvesting.
19.1 Wonen
• Het beleid houdt rekening met maatschappelijke evoluties zoals de vergrijzing, gezinsverdunning en de nood aan betaalbare woningen voor jonge gezinnen.
• In de dorpskernen is er nood aan een gezonde mix tussen appartementen én gewone woningen. Enkel appartementen & hoogbouw is niet wenselijk.
• De landelijke deelgemeenten behouden hun eigenheid. N-VA wil daar geen substantiële nieuwe bouwmogelijkheden creëren.
19.2 Nieuwe woonvormen
• N-VA wil nieuwe woonvormen zoals kangoeroewoningen, cohousing voor senioren & tiny houses een kans geven. Vandaag zijn er helaas zo veel regels die haaks staan op de nieuwe woonvormen.
• Onder de juiste omstandigheden moet het mogelijk zijn om te grote woningen op te splitsen in meerdere woongelegenheden.
19.3 Sociale woningen
• Een sociale woning komt enkel toe aan diegenen die er recht op hebben. Een effectieve controle op buitenlandse eigendommen zorgt voor rechtvaardigheid, meer draagvlak en vermindert de wachtlijsten. We dringen bij de sociale huisvestingsmaatschappijen aan op effectieve controle van deze maatregel.
• Daarnaast zullen kandidaat-huurders voor een sociale woning moeten voldoen aan de inschrijvings- en toelatingsvoorwaarde van de middelentoets. Naast het gezinsinkomen moet het vermogen van de kandidaat-huurder gecontroleerd worden. Zo garandeer je dat sociale woningen toekomen aan wie er werkelijk nood aan heeft.
• Het Lokaal Bestuur stimuleert verhuurders te verhuren aan sociale verhuurkantoren.
• Mensen die een binding hebben met de gemeente moeten voorrang genieten bij de toekenning van sociale woningen in Meise.
• Bij de toekenning van een sociale woning is de kennis van het Nederlands - of de bereidheid om het te leren - een absolute voorwaarde. N-VA wil hier maximaal streng op handhaven.
20. Gemeenschapvorming
De sociale cohesie in Meise staat onder druk. De toenemende verstedelijking zorgt voor vervreemding onder de burgers, meer burenruzies, lak aan de regels die het harmonieus samenleven bevorderen. N-VA heeft een resem maatregelen om daar een antwoord op te beiden.
20.1 Burgerparticipatie
• De gemeente voorziet wijkbudgetten om lokale initiatieven te ondersteunen. Met die wijkbudgetten krijgt men zeggenschap over die budgetten en wat ermee gebeurt ten voordele van de buurt.
• Bij grote, impactvolle beleidsprojecten mogen burgers participeren. Het Schepencollege bepaalt de randvoorwaarden en behoudt natuurlijk de beslissingsbevoegdheid.
• Onder participatie verstaat N-VA écht participatie, waarbij daadwerkelijk rekening wordt gehouden met de input van de burger, geen schijnparticipatie.
• Het Lokaal Bestuur zet verder in op burenbemiddeling. Dit project waarbij neutrale burgers bemiddelen bij een burenconflict is een grote meerwaarde om gemeenschapsproblemen op te lossen.
20.2 Vrijwilligers
• Men richt een vrijwilligerskorps op, naar het voorbeeld van Lubbeek. Als gemeente heb je nooit vrijwilligers te kort. Vrijwilligers zijn een meerwaarde.
• Via initiatieven als bv. het vrijwilligersfeest zorgt de gemeente ervoor dat vrijwilligers de nodige waardering krijgen.
20.3. Buurtwerking
• Via een uitgebreide, laagdrempelige uitleendienst zorgt de gemeente ervoor dat buurtfeesten betere ondersteuning genieten.
• De gemeente tracht waar mogelijk de buurtwerking & lokale initiatieven te faciliteren en te ondersteunen.
• Het gemeentelijk copycenter voor buurtcomités, verenigingen, gemeentelijke organisaties enz. biedt voordelig drukwerk voor al hun activiteiten. Dit vergemakkelijkt hun werking.
21. Heeft u nog vragen...?
Heeft u na het lezen van dit verkiezingsprogramma nog vragen? Vond u iets niet terug of was er iets onduidelijk? Of wil u meewerken om dit verkiezingsprogramma in de praktijk te brengen? Stuur dan zeker een mailtje naar meise [at] n-va.be of naar één van onze lokale kandidaten of bestuursleden.