Nachtelijke straatraces naast A12

Op 20 augustus 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid
Straatraces in Paardeweidestraat

Meise - Straatracers hebben de Paardeweidestraat in Meise in gebruik genomen als circuit. Op de kaarsrechte parallelweg langs de A12 houden waaghalzen nu al enkele maanden 's nachts wedstrijdjes. "Levensgevaarlijk", zegt schepen Jonathan De Valck (N-VA). "Ze rijden pijlsnel door de straat en duiken vervolgens de A12 op." De politie zal nu extra controleren.

Groot gevaar

De Paardeweidestraat is een kilometerslange, kaarsrechte baan. Aan de ene kant heb je de A12, langs de andere kant een weiland. "En dat alles samen maakt van de straat een ideaal racetraject", zucht schepen Jonathan De Valck, bevoegd voor Mobiliteit. "Hier komt weinig verkeer en bovendien zijn er geen huizen. Er is dus zo goed als niemand die daders op heterdaad kan betrappen."

Al was het wel dankzij zo'n zeldzame getuige dat de schepen op de hoogte gebracht werd van het probleem. "Een gemeentelijke ambtenaar zag ze met drie wagens naast elkaar staan", vervolgt De Valck. "Er stond ook iemand met een vlag om het startsein te geven. Er is dus geen twijfel mogelijk wat daar aan de hand was. Ze scheuren zo hard mogelijk over de parallelweg en duiken vervolgens de A12 op."

Het deel van de Paardeweidestraat dat de racers gebruiken, is enkel toegestaan voor plaatselijk vrachtverkeer. De maximumsnelheid bedraagt er 70 kilometer per uur en personenwagens mogen de baan niet gebruiken als oprit naar de A12. Allemaal regels die de straatracers aan hun laars lappen. "Ze vormen een groot gevaar voor de bestuurders die over de snelweg rijden", aldus nog De Valck. Overigens blijken de straatracers ook niet meteen discreet te zijn. "Kabaal maken ze genoeg met hun wagens. Waarschijnlijk rijden ze rond met getunede exemplaren, want gewone auto's maken niet zoveel lawaai. Ikzelf woon op een vijfhonderd meter van de Paardeweidestraat en kon het gebrul van de motoren gisterennacht (donderdagnacht, red.) duidelijk horen. Hoe vaak ze daar gaan racen, weet ik niet. Maar het is deze zomer al vaker gebeurd."

De schepen bracht intussen ook de politie op de hoogte. "Het fenomeen was ons eerder niet bekend", zegt korpschef Alain Meerts van de lokale politiezone KLM. "Maar nu we er weet van hebben, zullen we onze patrouilles alvast vragen om extra alert te zijn in de buurt. Zeker de nachtpatrouilles zullen extra waakzaam zijn."

Meteen politie bellen

De politie vraagt burgers ook om meteen het noodnummer 101 te bellen zodra ze iets verdachts zien of horen. "We weten dat de drempel om te bellen soms hoog is", aldus nog Meerts. "Maar net omdat we niet op elk moment op elke hoek een agent kunnen plaatsen, zijn die meldingen cruciaal."

De politie waarschuwt ook dat de wegpiraten een zware straf riskeren. "Die is afhankelijk van de situatie, maar het kan zijn dat je als straatracer je rijbewijs een tijdlang kwijtraakt. Als er bijvoorbeeld ook nog alcohol of drugs in het spel is, dan worden de maatregelen besproken met het parket."