N-VA voor totaalaanpak zwerfvuil

Op 11 februari 2018, over deze onderwerpen: Sluikstorten en zwerfvuil

Zwerfvuil en sluikstorten zijn voor vele gemeenten en burgers een doorn in het oog. Onze N-VA-bestuursleden staken de handen uit de mouwen en voerden een eigen zwerfvuilactie uit. De ‘vangst’ was helaas indrukwekkend.

De N-VA beklemtoont het belang van een totaalaanpak om resoluut komaf te maken met zwerfvuil. “Statiegeld op blikjes en petflessen is een mogelijk deel van de oplossing, maar geen wondermiddel tegen zwerfvuil”, zegt N-VA-schepen van Leefmilieu Paul Van Doorslaer. “Petflessen en blikjes op straat of in de graskant zijn erg zichtbaar en bijzonder storend. Toch mogen we niet vergeten dat deze drankverpakkingen slechts een onderdeel vormen van het totaal aan zwerfvuil. Sigarettenpeuken, verpakkingsafval van voedsel dat we buitenshuis consumeren, kauwgom, … vervuilen ook en worden niet gevat door een statiegeldsysteem. Ook de impact van een eventueel statiegeldsysteem op het goedwerkende inzamelsysteem van de blauwe PMD-zak moet nauwgezet worden onderzocht. Een ambitieuze en alomvattende aanpak van alle zwerfvuil met duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden en financiering blijft dus noodzakelijk. Als lokaal bestuur zetten we ook in op sensibilisering, onder meer via onze jaarlijkse zwerfvuilactie.”

Ook sluikstorten blijft een probleem in onze gemeente. Schepen Van Doorslaer is tevreden dat er twee mobiele camera’s zullen worden ingezet om sluikstorten te ontraden en daders te vatten.

De gemeentelijke zwerfvuilactie vindt plaats op zondag 25 maart. Neem voor meer informatie contact op met de dienst leefmilieu op 02 892 20 60 of via leefmilieu [at] meise.be