Meer controles op zwerfvuil in Meise

Op 31 januari 2022, over deze onderwerpen: Een propere gemeente, Actie Proper Meise, Sluikstorten en zwerfvuil
Meer controles op sluikstorters in Meise

Meise – De Vlaamse Afvalmaatschappij OVAM gaat de gemeente Meise ondersteunen in de handhaving van zwerfvuil. Vanaf nu mag OVAM GAS-boetes uitschrijven wanneer haar vaststellers iemand op heterdaad betrappen. Schepen van Leefmilieu Jonathan De Valck (N-VA): “Dit is een extra, nieuwe belangrijke stap in het bestrijden van zwerfvuil. Zo willen we de pakkans verder verhogen”.
Hogere pakkans
Dankzij Vlaams Minister Zuhal Demir zijn er sinds deze zomer 30 extra, nieuwe handhavers aan bij OVAM, de Vlaamse afvalstoffenmaatschappij. Die staan in om sluikstorters en personen die zwerfvuil gooien op heterdaad te betrappen en te sanctioneren. OVAM heeft nu ook aangeboden om extra te controleren op zwerfvuil in de gemeente Meise. De gemeenteraad van Meise gaat daarop in en gaf 6 leden van OVAM de bevoegdheid om GAS-boetes uit te schrijven op het grondgebied van de gemeente.
“Dit is een goede zaak. Het is een nieuwe stap in de strijd tegen zwerfvuil. Hiermee verhoogt de pakkans voor wie het riskeert om zwerfvuil op straat te gooien” aldus Schepen van Leefmilieu Jonathan De Valck.