Inwoners figureren zelf op affiches tegen verkeersgevaar

Op 28 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid

Meise geeft inwoners de kans om een gepersonaliseerde graag traag-affiche te maken. “Inwoners mogen een groepsfoto maken die dan op de graag traag-affiche met speciale slogans komt te staan”, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA).

Meise wil bestuurders die te snel rijden, sensibiliseren om de snelheidslimieten te respecteren. Daarvoor voert de gemeente een gepersonaliseerde graag traag-campagne. Inwoners mogen een foto maken met hun familie, buren, sportploeg, schoolklas, vereniging enzovoort en die aanbieden aan de dienst communicatie van het gemeentebestuur. Die gebruikt de foto dan voor de opmaak van een 'graag traag-affiche'.

Slagzinnen op maat

“Op die manier geef je een persoonlijk tintje aan de affiche”, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA). “Zo verhoog je de impact van de campagne. Daarnaast zijn de slagzinnen op maat van de gemeente gemaakt. De gemeente bedacht twee ludieke slogans: 'Minder gââz in Mââz' en 'Meer op de rem in Wolvertem'.

'Minder gââz in Mââz' is een verwijzing naar het bekende populaire dorpsevenement 'Jazz in Maaz', waarbij in een tiental cafés optredens worden georganiseerd en je van het ene café naar het andere kan pendelen met een bus.

De schepen hoopt met humor alvast extra te kunnen inwerken op het rijgedrag van bestuurders. Op aanvraag mogen inwoners een aantal kopieën van de A3-affiches afhalen op het gemeentehuis. Ook de scholen nemen deel aan de actie. Voor elke school werd een affiche ontworpen en de kinderen krijgen een affiche in de boekentas.

1 oktober

De campagne start voor het grote publiek op 1 oktober. Wie zo'n graag traag-affiche wil, mag zijn groepsfoto doorsturen via www.meise.be. Foto's moeten minstens 1 megabyte groot zijn. Inwoners kiezen zelf welke van de twee slogans ze op hun affiche willen plaatsen.