• Header N-VA Meise
N-VA Meise

Meise pakt sluipverkeer aan.

Op 25 juli 2013

‘Sinds we een meettoestel hebben aangekocht, weten we precies hoeveel auto's er door de ‘zes wegjes’ rijden’, vertelt Mobiliteitsschepen Willy Kerremans (N-VA). ‘Hoewel er in die buurt maar enkele woningen zijn, is het een echte sluiproute. Gehaaste automobilisten ‘vlammen’ er op los tijdens de ochtend- en avondspits, terwijl de ‘zes wegjes’ in feite enkel voor plaatselijk verkeer en zwakke weggebruikers is bedoeld. Richting Manke Vos registreerden we tussen 7 en 9 uur liefst 110 wagens, komende van de Heirbaan zijn het er 86, komende van de Kaarlijkstraat 25, en richting Klepperstraat 34.’

‘We hebben nu in de Kaarlijkstraat een paaltje gezet zodat automobilisten er niet meer door kunnen. Ze moeten via de hoofdbanen rijden’, zegt Kerremans. ‘Er zal ook een paaltje of hindernis komen aan de Manke Vos. Daarmee hopen we het sluiperverkeer in die straten te bannen. Vroeger heeft de gemeente al politiecontroles laten uitvoeren, en werden er automobilisten betrapt. Ze kregen 50 euro boete, maar blijkbaar storen ze zich daar niet aan, en bleven ze gewoon de ‘zes wegjes’ nemen. Ze zijn vaak agressief omdat ze gehaast zijn, maar het kruispunt van de ‘zes wegjes’ is echt gevaarlijk. Je hebt er geen overzicht. Daarom moeten we nu paaltjes zetten, zodat automobilisten de meest gebruikte sluiproute niet meer kunnen gebruiken. Mensen uit omliggende woningen zullen moeten omrijden, maar het zal er kalmer worden.’

De situatie wordt nu enkele maanden opgevolgd, waarna er opnieuw metingen zullen worden uitgevoerd. ‘Het aantal wagens dat er passeert zou sterk moeten afnemen, omdat de paaltjes op de meest gebruikte wegen de auto’s zullen tegenhouden’, denkt de schepen.

Verkeer komende van Brussegem moet via de Kardinaal Sterckxlaan rijden om Meise te bereiken, en niet via de wijken en de ‘zes wegjes’. ‘Ik weet dat er file op de Sterckxlaan is, maar toch willen we het verkeer er kanaliseren’, zegt Kerremans. ‘De provinciale Verkeerscommissie heeft inmiddels groen licht gegeven om verkeerslichten te plaatsen op het kruispunt van de Sterckxlaan met de Nieuwelaan. Dat zou het verkeer vlotter moeten laten verlopen. De gemeente moet eerst nog een stuk fietspad aanleggen, waarna het Agentschap Wegen en Verkeer de lichten kan plaatsen. Die zullen overigens enkel in de ochtend- en avondspits werken, wanneer er dus files zijn’, besluit de schepen.